
Auton Vesipumppu
Vesipumppu auto
Vesipumput: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa lisävesipumpun viat
Vikojen määrittäminen alkaa silmämääräisellä tarkastuksella. Osan pinnalla olevat nestetahrat ovat merkkejä siitä että kotelon tiiviys tai tiiviste on kärsinyt.
Käynnistä sen jälkeen moottori, säädä lämmitin maksimilämpötilalle, ja kuuntele toimiiko pumppu. Jos se ei käynnisty, käytä yleismittaria tai testipolttimoa virtakaapelin toimivuuden tarkistamiseksi.
Tarkempaa tarkastusta varten pumppu tulee purkaa. Metalliosien ruostuminen on merkki siitä että pumppu tulee vaihtaa.
Tarkasta lisävesipumpun kunto myös seuraavien merkkien ilmaantuessa:
- lisälämmitin sammuu ennen aikojaan;
- moottori ei lämpene hyvin tyhjäkäynnillä (koskee diesel-moottoreita);
- matkustamon liian alhainen lämpötila lämmittimen ollessa päällä;
- kojelaudan virheviestit;
- moottorin jatkuva ylikuumeneminen
- jäähdytysnesteen tason laskeminen
Lisävesipumpun vikojen aiheuttajia
Yleisin pumpun vioista on sähkömoottorin kontaktiharjaksien loppuun kuluminen. Ne kuluvat ajan mittaan loppuun, ja kun virtaa kuljetetaan osan moottorille osa ei aktivoidu. Useimmiten harjasten käyttöikä on 100,000 km.
Osan altistuminen kosteudelle ja lialle voivat johtaa kotelon ruostumiseen ja kontaktien hapettumiseen. Lisäksi pumpun akseli voi ruostua ajoneuvon pitkän käyttämättömyyden seurauksena. Akseli voi jumiutua mm. juoksupyörän väliin juuttuneiden epäpuhtauksien seurauksena.
Jäähdytysnesteen vuotaminen valumareiästä tai pumpun asennuspaikasta ovat usein merkki tiivisteen loppuun kulumisesta. Tiivisteiden ennenaikainen kuluminen voi johtua mm. saastuneen nesteen käytöstä, tai pumpun käytöstä ilman sitä. Myös sopimattoman nesteen käyttö ja koostumukseltaan erilaisten nesteiden sekoittaminen keskenään ovat vaaraksi pumpun osille. Lisäksi jäähdytysnesteen vaihtoajankohtien noudattamatta jättäminen voi johtaa pumpun putkien tukkiutumiseen.
Jos osa altistuu jatkuvasti runsaalle rasituksslle, käämin oikosulun riski kasvaa huomattavasti.
Lisävesipumpun korjaaminen ja vaihtaminen
Yleisesti ottaen, lisävesipumpun korjaaminen ei ole käytännöllistä, mutta joissakin tapauksissa ongelmat voi ratkaista harjaksien vaihtamisella tai osien puhdistamisella.
Osan irroittamis ja asentamistoimenpiteet eivät usein tuota mitään erityisiä vaikeuksia. Ennen vaihtamista, sinun tulee vuodattaa neste ulos jäähdytysjärjestelmästä. Löysää sen jälkeen lukituksia, irroita letkut pumpun liittimistä, ja vedä johtosarjan liitin ulos. Sinun tulee puhdistaa pumpun asennuspaikka liasta ja ruosteesta, ja sen jälkeen asentaa uusi pumppu paikoilleen tiivisteen uusimisen jälkeen. Sen jälkeen voit kytkeä letkut paikoilleen ja johtosarjan liittimen siihen, sekä lisätä jäähdytysnestettä järjestelmään.
Tarkistaaksesi osan kunnon, käynnistä moottori, anna sen lämmetä, ja käynnistä lisäpumppu. Jos osa on toimiva ja kunnolla kiinnitetty, sen pitäisi pitää sille ominaista surinaa.