Auton Virranjakajan pyörijä
Virranjakajan roottori
Virranjakajan roottori: hyödyllistä tietoa
Sellaisilla osilla, kuten virranjakajan kannella ja roottorilla varustettiin autoja, joita valmisteltiin ennen 1997. Uusimpia automalleja on jo varustettu kärjettömällä sytytysjärjestelmällä. Sen lisäksi muutokset tehtiin sytytyspuolassakin. Jos ennen vuotta 2001 autoissa oli korkeajännitejohtoja, niin uusimmissa automalleissa sytytyspuolia asennetaan välittömästi sytytystulppiin.
Jos epäilet toimiko oikein jakajan roottori, se voidaan helposti tarkistaa. Jos on kipinä, joka menee jakajan ja suurjännitejohdon välillä siihen aikaan kun sitä irrotat, niin ongelma on todennäköisesti sylinterissä. Kun kipinää ei ole kannelta johdon kärjelle, niin ongelma on sytytysjärjestelmässä. Useimmissa tapauksissa, tämä viittaa siihen, että ongelma on jakajan kannessa ja roottorissa.
Tässä asiassa pitäisi muistaa, että kipinän puutteen syynä maksimivirralla voi olla sytytyspuolan heikkous tai poltetut pisteet pistesytytysjärjestelmässä. Vastaavasti sylinterissä, joka tarvitsee pienen jännitteen, tulee sytytysvirta, mutta sen suurenevissa osissa ei. Yksinkertaisesti sanoen kun sytytystulppa likainen, sen kautta menevä virta ei tule antamaan kipinää. Jos sytytystulppa on normaalissa kunnossa, se tulee antamaan kipinää, koska likaisen sytytystulpan kipinävälin pääsemiseksi tarvitsee suurempaa virtaa.
Joka tapauksessa, sekä osien toiminnallisuuden tarkistamiseksi että osan vaihdettavaksi auton omistajan on otettava yhteys autokorjaamon kanssa. Kuitenkin jos tarvitset uutta varaosaa edulliseen hintaan, niin käy meidän verkkokaupassamme, missä, löydät kaikki omalle autolle, esimerkiksi laturi, iskunvaimennin, sytytystulppia ja monia muita varaosia!
Kuinka tunnistaa viallinen virranjakajan roottori
Diagnosoidaksesi komponentin, mittaa sen resistanssi. Yhdistä osa mittalaitteen sähköpiiriin ja liitä ohmimittari. Kontaktisytytysjärjestelmissä tavallinen resistanssi on 5–6 KOhmia, ja kontaktittomissa järjestelmissä 1 KOhmia. Myös resistori tulee tarkistaa.
Roottori voidaan testata seuraavasti: vedä keskijohto ulos jakajan korkista, jonka jälkeen käännä virtalukkoa ja pidä johtoa 3 mm päässä osan kontakteista. Jos kontaktin avautuessa syntyy kipinä, roottori on viallinen.
Kun olet tarkistanut komponentin, varmista, ettei siinä ole halkeamia. Tarkista myös kontaktien kunto. Tarkista roottorin ja hiilikontaktin välinen rako. Jos rako on yli 1 mm, hiilikontakti palaa nopeasti. Itse osan kontaktien välinen etäisyys ei saa olla yli 0,45 mm.
Voit huomata virranjakajan roottorin olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- moottori sakkaa yllättäen;
- moottori ei käynnisty;
- moottori ei käynnisty ensimmäisellä yrityksellä;
- ajoneuvo liikkuu nykien.
Virranjakajan roottorin vikojen syyt
Osan ennenaikaisen kulumisen pääsyy on sen huono laatu. Virranjakajan roottorin kontaktien hapettuminen käytön aikana on yleinen ilmiö, kuten myös hiilikerrostumat. Nämä viat täytyy poistaa 10 000 ajokilometrin välein, muuten ne heikentävät osan tehokkuutta ja aiheuttavat sen täydellisen toimimattomuuden.
Melko yleinen virranjakajan roottorin vika on sähkövika. Näin käy yleensä korjatulle osalle. Osa on usein altis vioittumiselle, kun virranjakajan kannessa on halkeamia ja kannen alle on kondensoitunut kosteutta.
Virranjakajan kannen johtojen irtoaminen aiheuttaa sähköpiirin avautumisen, jolloin osa ei toimi.
Osa saattaa sulaa sisällä olevan resistorin kasvaneen resistanssin ja ylikuumenemisen takia.
Jakajan roottorin vaihtaminen
Tätä komponenttia ei pysty korjata. Vaihtaaksesi sen, irrota jakajan kansi irrottamalla kiinnikemutterit. Irrota seuraavaksi varovaisesti (jotta kontaktit eivät vahingoitu) roottori nostamalla sitä ylös ja asenna sen tilalle uusi. Ole äärimmäisen varovainen: jos urat vahingoittuvat, koko jakaja täytyy vaihtaa.