
Auton Tuulettimen kytkin
Tuulettimen kytkin auto
Tuulettimen kytkin: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa tuulettimen kytkimen viat
Tarkistaaksesi tuulettimen kytkimen toiminnan sinun tulee pyöräyttää tuuletinta käsin moottorin ollessa pois päältä. Sen tulee pyöriä useita kertoja inertian avulla. Jos tuuletin pysähtyy heti pyörittämisen lopettamisen jälkeen tai jatkaa pyörimistä pitkään, kitkakytkimet ovat viallisia.
Käynnistä sen jälkeen moottori, mutta vain minuutin ajaksi. Toimivalla kytkimellä sinun pitäisi helposti pystyä pysäyttämään liikkuva tuuletin rullatulla sanomalehdellä. Sammuta moottori ja yritä pyörittää tuuletinta uudelleen. Inertian synnyttämien kierrosten määrän tulisi kasvaa.
Anna moottorin lämmetä. Jos kykenet vielä pysäyttämään tuulettimen rullatulla sanomalehdellä, tuulettimen kytkin on vioittunut.
Irroitetun osan kunto voidaan tarkistaa seuraavasti. Aluksi osaa tulee lämmittää esim. kuumailmalla tai asettamalla se kuumaan veteen. Lämmitetyn kytkimen ei tulisi pyöriä vapaasti. Muuten se on viallinen ja tulee korjata tai vaihtaa.
Tarkista kytkimen kunto seuraavien merkkien ilmaantuessa:
- lämpimällä moottorilla kuuluvat epätavalliset äänet
- tuulettimen humina alhaisella ilman lämpötilalla tai kylmällä moottorilla
- moottorin ylikuumeneminen ruuhkissa ajaessa
- osan pinnalla oleva rasva
- tuulettimen nopeus on liian alhainen moottorin korkeilla kierroksilla.
Tuulettimen kytkimen vikojen aiheuttajia
Syypäänä osan vikoihin voivat olla työnestevuodot, toimintakyvyn menetys tiivisteiden kulumasta johtuen, kotelon tiiviyden menetys ja lian ja kosteuden sisälle pääseminen. Saasteiden kerääntyminen saa öljyn ominaisuuksien heikentämisen lisäksi myös tuulettimen kytkimen sisäkanavat tukkeutumaan.
Melko usein syypäänä osan vikoihin on laakerin kuluminen. Välin kasvaminen sen häkkien välillä voi johtaa juoksupyörän halkeamiseen sekä jäähdyttimen rikkoutumiseen. Laakerin ennenaikaisen kuluman ehkäisemiseksi kytkimen pinta tulee säännöllisesti puhdistaa liasta ja sen asentamiseen käyttää vain asianmukaisia työkaluja.
Sijaintinsa vuoksi tuulettimen kytkin altistuu runsaasti mekaanisille vaurioille, sillä iskut kohdistuvat sen koteloon.
Tuulettimen kytkimen korjaaminen
Osan korjaaminen koostuu useimmiten laakerin vaihtamisesta. Tämän tehdäksesi irrota kytkin, poista viallinen laakeri erikoistyökalujen avulla ja asenna uusi osa paikoilleen.
Tietyissä automalleissa käytetään uudelleen täytettäviä kytkimiä. Lisätäksesi uutta öljyä sisään sinun tulee irroittaa jousi, jonka alla täyttötulppa useimmiten sijaitsee. Tulppa tulee poistaa varoen ja sopiva öljymäärä, useimmiten 15-40ml, tulee ruiskuttaa koteloon ruiskun avulla. Toimenpiteen aikana kytkimen tulee olla vaakasuorassa asennossa.
Tuulettimen kytkimen vaihtaminen
- Voit vaihtaa osan itse. Noudata seuraavia ohjeita:
- Avaa konepelti ja irrota tuulettimen kotelon kiinnikkeet.
- Irrota osan asennuspultit ja irrota se.
- Käännä suojusta 180 ° myötäpäivään.
- Irroita tuulettimen kytkin sopivan kokoisella ruuviavaimella.
- Asenna uusi osa tekemällä vaiheet käänteisessä järjestyksessä.