
Auton Kytkinpaketti
Kytkinpaketti auto
Kytkinsarja: hyödyllistä tietoa
Miten tunnistaa kytkinjärjestelmän toimintahäiriö
Järjestelmän diagnosointiin kuuluu useita vaiheita. Tarkista ensin sen toimivuus moottori sammutettuna. Painele kytkinpoljinta ja kuuntele. Vieraat äänet, kuten kopina, vinkuminen ja räminä kertovat kuluneista kytkimen osista.
Tämän jälkeen käynnistä moottori ja käytä se lämpimäksi, paina kytkinpoljinta ja vaihda peruutusvaihteelle. Epätavalliset äänet osoittavat kytkinlevyn tai painelevyn kulumisen. Niiden vikaa voidaan myös epäillä, jos kolmannella vaihteella painetaan kaasupoljinta ja moottorin käyntinopeus kasvaa, mutta ajoneuvo kiihtyy hitaasti. Jos ääniä kuten, kopinaa ja räminää kuullaan silloin kun kytkin on irti kytkettynä, kytkimen painelaakerit on todennäköisesti hajonnut. Paikallistaaksesi vian tarkemmin ja määrittääksesi komponenttien kulumisen asteen käänny asiantuntijoiden avun puoleen.
Saatat huomata, että kytkinjärjestelmä vaatii diagnosointia seuraavista oireista:
- poljin värähtelee, kun kytkin on kytketty;
- vaihteiden vaihto on vaikeaa;
- polttoaineenkulutus kasvaa;
- palaneen haju matkustamossa;
- moottori ylikuumenee useammin.
Syitä kytkinjärjestelmän toimintahäiriöihin
Ennenaikainen järjestelmän osien hajoaminen johtuu usein ajoneuvon virheellisestä käytöstä, mukaan lukien aggressiivinen ajotyyli. Äkilliset kiihdytykset, varsinkin suurilla kierroksilla ja liian nopea tai liian hidas kytkinpolkimen vapauttaminen voivat lyhentää huomattavasti kytkinlevyn ja erityisesti sen kitkapäällysteiden käyttöikää. Usein toistuva ajo täyteen lastatulla ajoneuvolla teillä, joiden pinta on huono luo suuremman kuormituksen myös kytkinjärjestelmään, mikä aiheuttaa sen osien ennenaikaista kulumista.
Kytkimen painelaakereihin vaikuttaa paljon myös, jos tapana on painaa kytkinpoljinta alhaalla esimerkiksi vihreää valoa odottaessa. Osien ennenaikaisen hajoamisen välttämiseksi, tällaisissa tilanteissa on suositeltavaa aina vaihtaa vapaalle.
Kitkalevyn vaihtamisen laiminlyönti ajoissa ja sen pinnan kuluminen kriittiselle tasolle ovat syynä painelevyn vikoihin; kun taas vaurioituneen painelaakerin käyttö lisää riskiä välilevyn vapautintappien vääntymiseen kytkimen kotelossa. Järjestelmän virheellinen toiminta voi olla seurausta myös moottorin tai vaihteiston vaurioituneesta tiivisteestä johtuvasta kitkapintojen öljyyntymisestä.
Huonolaatuiset komponentit ovat alttiita hankautumiselle ja pääsääntöisesti niiden käyttöikä on lyhyt. Varmista siis autosi pitkä ja häiriötön toiminta ostamalla aina tunnettujen valmistajien valmistamia osia.
Kytkinjärjestelmän vaihtaminen
Vaihtaaksesi kytkinjärjestelmän, tarvitset joko rasvamontun tai autonosturin ja joukon erikoistyökaluja. Asennus on melko monimutkaista ja aikaa vievää, ja siihen liittyy vaihteiston purkaminen. Lisäksi on tärkeää asentaa ja suunnata oikein kytkinlevy vaihdelaatikon akseliin nähden ja kiristää pultit tietyllä vääntömomentilla.
Vaihdon vaiheet riippuvat ajoneuvon rakenteesta ja erityisesti sen kytkimen mallista. Tarkemmat ohjeet löytyvät ajoneuvon teknisistä asiakirjoista. Kuitenkin, jos sinulla ei ole riittävää kokemusta ja osaamista, on parempi luottaa ammattitaitoisen henkilöstön apuun.