Kytkin — auton
Auton osat Kytkin
Kytkin —
Kuinka tunnistaa kytkimen viat
Kytkin diagnosoidaan kahdessa vaiheessa. Aluksi järjestelmä testataan moottorin ollessa kiinni. Painele poljinta toistuvasti, tarkista sen liikkeen sulavuus ja kuuntele ääntä. Ylimääräiset äänet, kuten kitinät ja kolinat ovat vian merkkejä. Mittaa samalla polkimen toimintamatka. Optimaalinen arvo on 130–150 mm, riippuen ajoneuvon mallista. Tarkat arvot löytyvät ajoneuvon teknisistä asiakirjoista.
Seuraava diagnostiikan vaihe suoritetaan moottorin ollessa tyhjäkäynnillä. Laita ensin päälle peruutusvaihde ja kuuntele. Epätavalliset äänet, kuten rouskuva tai poksuva ääni, ovat merkkejä vaurioituneesta kytkimen sivulevystä tai painelevystä. Jos peruutusvaihdetta ei pystytä kytkemään päälle, on järjestelmän komponentit pahasti vioittuneet tai kuluneet ja vaativat korjausta.
Seuraa mekanismin toimintaa ajon aikana. Huomaat seuraavista merkeistä, että kytkin on diagnostiikan tarpeessa:
- voimakas tärinä;
- nykimistä ajon aikana;
- kytkin ei painaudu kunnolla pohjaan eikä palaudu takaisin ylös;
- ylimääräiset äänet.
Kytkimen vikojen syyt
Pääsyy mekanismin ennenaikaiselle kulumiselle on ajoneuvon käyttösääntöjen laiminlyöminen, erityisesti äkkinäiset lähdöt korkeilla kierroslukemilla ja jalan pitäminen kytkinpolkimella ajon aikana. Huonolaatuiset komponentit tai komponentit, joita on käytetty käyttöikäänsä pidempään, vioittuvat kaikkein useimmiten.
Usein kytkimen viat johtuvat toimintahäiriöistäk sen käyttömekanismissa. Mekaaniset kytkimet ovat alttiita vaurioille, kuten vaijerin hajoamiselle, jumiutumiselle tai venymiselle sekä liitäntävaurioille. Hydrauliset aktuaattorit ovat allttiita vioille, kuten jumiutumiselle ja nesteen vuotamiselle vaurioituneiden tiivisteiden takia. Kytkimen sivulevyn öljyyntyminen johtuu siitä, että vaihteiston syöttövarressa tai kampiakselin laakerissa on liikaa öljyä, sekä siitä, että öljytiivisteet moottorissa ja vaihteistossa ovat vaurioituneet.
Kytkimen kättökelpoisuuteen vaikuttavat myös huoltojen laatu ja huoltojen tiheys. Yksittäisten järjestelmän osien asennusvirheillä on usein vakavia seuraamuksia, jopa ajoneuvon hallinnan menettäminen.
Kytkimen korjaaminen ja vaihtaminen
Komponentti tulee korjata ja vaihtaa huoltamolla. Kytkin vaihdetaan seuraavasti:
- pura vaihdelaatikko;
- aseta linjain kytkimen käyttölevyn navan aukkoon;
- irrota kansi, painelevy ja kytkimen käyttölevyn napa;
- tarkista, ettei sivulevyssä ole halkeamia;
- tarkista kitkapinta (jos niittien päädyt ovat uponneet pintaan vähemmän kuin 0,2 cm, sivulevy täytyy vaihtaa);
- tarkista sivulevyn kuluminen (sen ei tule ylittää 0,5 mm, eikä se saa olla vääntynyt);
- tarkista vauhtipyörän ja painelevyn kunto (vaihda tarvittaessa);
- vaihda kansi ja levy, jos niitatut liitokset osien välillä ovat löystyneet, tai kytkimen painelevyn jousen tiivisteet ovat vahingoittuneet;
- tarkista ennen komponentin vaihtamista käyttölevyn vapaa liikkuvuus vaihdelaatikon kiila-akselilla (jos liikkuvuus on rajoittunutta, komponentti tulee vaihtaa tai korjata);
- asenna linjain levyn kiiloihin;
- asenna kytkin vauhtipyörään kolmella keskitysnastalla, ja kiristä komponentti kiinni.