Auton Puskuri
Etupuskuri ja takapuskuri
Etupuskuri ja takapuskuri: hyödyllistä tietoa
Auton puskurin päätavoitteena on suojella teräksinen auto iskuista, varjellen enemmän samalla auton arvokkaimpia osia. Tämä osa paljon useampi kärsii iskuista jokapäiväisessä käytössä osa. Nyt kaikille autoille asennetaan muovipuskuria. Se on liitetty toimintoon, jonka täyttämiseen on tarkoitettu puskuri. Pienimmällä iskulla se suojaa auton koria. Itsehän puskuri sen jälkeen mahdollisesti on vaihdettava. Puskuri kuuluu niihin osiin, jotka kärsivät ennen muita vaurioita. Eräiden tiepintojen heikko laatu ja raskas liikenne on tämän koneen osan tärkeimpiä riskitekijöitä. Puskuri se on tärkein turvallisuuden komponentti, joka voi merkittävästi lieventää auton isku törmäyksestä muuhun esteeseen.
Useammin puskuri kärsii silloin, kun auto joutuu monttuun tai kumpareeseen tiellä; ajaa reunakivelle; iskeä tiepinteen, siihen osuu vasta-ajoneuvojen pyörien alta lentävä kivi sekä törmää muuhun autoon. Samalla, paitsi suojaavia tehtäviä puskuri suorittaa myös tärkeää roolia autoilijoille auton esteettiseksi käsitykseksi, ja autoilijat eivät tule sietämään vaurioita puskuriin. Useimmiten puskuri on valmistettu muovista, jota katetaan erikoisilla maaleilla erikoislaitteilla. Tällainen menetelmä säilyttää tehtaalla tehty pinnoite sekä takaa tuloksen laatua.
Jos puskuri vaurioitui pahasti, ja tarvitset uutta osaa, niin käy meidän verkkokaupassamme. Täältä voit tilata uusi puskuri, joka on paljon halvempaa, kuin muissa palvelukeskuksissa tai erikoiskaupoissa. Me toimitamme sen sinulle mahdollisimman pian. Samalla tavoin voit tilata muita varaosia, kuten happianturi, öljypannu tai venttiilikansi.
Kuinka tunnistaa puskurin viat
Yleensä puskurin viat on helppo tunnistaa visuaalisella tarkastelulla. Tästä syystä ammattilaisten suorittama osan diagnostiikka suoritetaan pikemminkin vahinkojen vakavuuden ja korjaustöiden laajuuden kartoittamiseksi kuin itse vikojen tunnistamiseksi.
Huomaat puskurin olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- ajettaessa kuuluu omituista ääntä;
- puskuri tärisee liiallisesti ajettaessa;
- komponentin ja auton rungon välinen rako kasvaa;
- osa ei ole kunnolla kiinni.
Puskurin vikojen syyt
Kaikkein yleisimmät puskurin viat ovat mekaaniset vahingot, kolhut, naarmut, halkeamat ja rikkoontuminen. Niitä ilmenee törmätessä toisiin ajoneuvoihin, ajettaessa esteiden yli esimerkiksi pysäköidessä, ja osuttaessa kiviin ja muihin kiinteisiin objekteihin ajettaessa huonolaatuisilla teillä. Puskurin vaurioitumisen riski kasvaa, jos ajotyylisi on aggressiivinen. Kylmällä säällä ajamisessa on myös omat riskinsä: on mahdollista, että raskas lumipallo lentää edessä ajavan ajoneuvon renkaiden alta.
Puskuri on myös huomattavasti altistettu ympäristön aggressiivisille vaikutuksille. Lämpötilan muutokset, lika, kosteus, suora auringonpaiste ja sulatusreagenssit voivat ajan saatossa johtaa komponentin valmistusmateriaalin tuhoutumiseen. Pienten naarmujen ja maalin lohkeilujen huomiotta jättäminen on vaarallista: tällaiset viat kasvattavat merkittävästi korroosion riskiä (metallisissa puskureissa). Muoviset puskurit voivat sulaa erittäin korkeissa lämpötiloissa, esimerkiksi tulessa. Huonosti kiinnitetyt tai löystyneet kiinnikkeet kasvattavat komponentin hajoamisen riskiä; on siis tärkeää tarkistaa pulttien kireys ja kiinnikkeiden kunto.
Puskurin korjaaminen
- Jos puskurissa on pieniä naarmuja ja maalipinnan vaurioita, voit korjata viat kiillotustuotteilla. Tarvittaessa pinnan voi peittää saman värisellä emalilla. Jos puskuri on vakavasti naarmuuntunut, täytyy vahingoittuneet osat täyttää ja esikäsitellä ennen kiillotusta ja maalausta, jonka jälkeen ne tulee kuivattaa.
- Poistaaksesi muovisen osan lommot, tulee sinun lämmittää pintaa kuumailmapuhaltimella ja palauttaa alkuperäinen muoto erityisillä työkaluilla. Kun puskurin lämpötila laskee takaisin tavallisiin lukemiin, sinun tulee täyttää ja maalata se. Metallikomponentin lommojen poistoon tarvitaan tuurna ja vasara tai tasoituslaite.
- Jos puskuri on valmistettu kylmälaminoimalla, vikojen korjaamiseen käytetään erityistä liimaa, useimmiten polyuretaania. Pinnalta tulee ensin puhdistaa lika ja rasva.
- Kuumavalulla valmistetut komponentit korjataan hitsaamalla. Tämä on tehokas tapa poistaa halkeamat, pirstaleet ja kolhut.
- Polyesterihartsista valmistettujen komponenttien viat voidaan korjata laminoimalla. Vahinkojen korjaamiseen käytetään erityistä vahvistettua verkkoa, jonka sisään laitetaan kerros liimaa, ja poistetut elementit korvataan samanlaisilla. Pinta tulee täyttää, kun se on kovettunut.
Puskurin vaihtaminen
Jos korjauksia on mahdotonta tehdä, puskuri täytyy vaihtaa. Jotkut autonomistajat yrittävät vaihtaa osan itse säästääkseeen rahaa. Usein vaihtaminen vie kuitenkin paljon aikaa, eikä tuo toivottuja tuloksia kokemuksen, työkalujen ja kiinnityksen yksityiskohtien ymmärtämisen puutteen vuoksi. Tästä syystä tämä kannattaa aina jättää ammattilaisten tehtäväksi.