Takaisin
Maa
Takaisin
Ajoneuvoni
-
Varaosat autoosi

-
Tiedot
Kuinka tunnistaa polttoaineen paineensäätimen viat
Osan kunnon tarkastaminen on melko työläs toimenpide ja se suoritetaan usein polttoainejärjestelmän perinpohjaisen tarkastuksen yhteydessä.
Aluksi tulee tarkistaa että tankissa on riittävästi polttoainetta. Sen jälkeen akun jännite tulee tarkistaa. sillä polttoaineen paine on suoraan riippuvainen siitä. Sen tulisi olla 12V. Sen jälkeen miinusjohto tulee irroittaa akusta. kytkeä painemittari polttoainejärjestelmään. pyyhkiä läikkynyt bensiini pois. kytkeä miinusjohto takaisin akkuun. ja käynnistää moottori tyhjäkäynnille. Irroita sen jälkeen alipaineletku. tuki sen pää sormellasi. ja mittaa sen paine. Sen tulisi olla 0.25-0.35 MPa monipisteruiskutusta käyttävissä moottoreissa. ja 0.07-0.10 MPa kaasutin käyttöisissä moottoreissa.
Jos paine on liiallisen alhainen. purista palautusletkua. ja tarkista painemittarin lukemat sen jälkeen. Paineen lisääntyminen on merkki säätimen vioittumisesta. Liian korkea paine voi taas kieliä sen vioittumisesta kotelossa jos putkiston läpikulkukapasiteetti ei ole kärsinyt.
Kytke moottorin lämmettyä alipaineletku säätimeen. Paineen tulisi tippua keskimäärin 0.05 MPa. Jos se pysyy ennallaan. alipaineputki saattaa olla tukossa. tai säädin on rikkoutunut.
Mitataksesi järjestelmän jäännöspaineen. sammuta moottori. tuki polttoainetankki. ja toista mittaukset 10 minuutissa. Vertaa saatuja arvoja ajoneuvon teknisissä tiedoissa ilmoitettuihin arvoihin. Jos järjestelmän paine on tavallist alhaisempi. joudut todennäköisesti vaihtamaan polttoaineen paineensäätimen.
Tarkista polttoaineen paineensäätimen kunto myös seuraavien merkkien ilmaantuessa:
Polttoaineen paineensäätimen vikojen aiheuttajia
Yleisin syypää polttoaineen paineensäätimen rikkoutumiseen on osien kuluma. Esim.jousen löystyminen johtaa säätimen kiinnityksen löystymiseen. Seurauksena polttoainetta tulee palautusputkeen jopa alhaisella paineella. ja moottoriteho laskee kierroksia lisätessä. Lisäksi välikalvo kuluu lopulta loppuun ja puhkeaa. ja kumitiivisteet menettävät elastisuutensa ja halkeilevat.
Osien ennenaikaista kulumaa aiheuttavat mm. huonolaatuisen polttoaineen käyttö. polttoainesuodattimen vaihtamisen. ja polttoainetankin puhdistamisen viivyttelyn. Säätimen pinnalle kerääntyvä lika saa sen jumiutumaan. ja vesi saa säätimen metalliosat ruostumaan.
Polttoaineen paineensäätimen vaihtaminen
Tätä osaa ei korjata. vaan vikojen ilmetessä se tulee vaihtaa. Voit tehdä tämän itse. Aluksi sinun tulee vapauttaa paine järjestelmästä. ja vasta sen jälkeen voit aloittaa hommat. Noudata seuraavia ohjeita: