
Auton Polttoainetankin korkki
Polttoainetankin korkki auto
Tankin korkki: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa polttoainesäiliön korkin viat
Polttoainesäiliön korkin kunto tulisi pintapuolisesti tarkistaa jokaisen tankkauksen yhteydessä. Kattavammat tarkastukset taas on suositeltavaa tehdä vähintään kerran vuodessa. Aluksi tarkistetaan kierteiden kunto: jos ne ovat vaurioituneet, ja korkki pyörii ympyrää kun yrität sulkea polttoainesäiliön, se tulee vaihtaa. Tarkasta seuraavaksi venttiilin kunto: siinä ei tule olla ruostetta tai likaa. Varmista myös tiivisteen joustavuus ja että sen pinnalla ei ole halkeamia.
Jos korkki on lukollinen, yritä syöttää avain sisään ja kääntää sitä muutama kerta molempiin suuntiin. Sen tulisi mennä sisälle ja pyöriä lukossa vaivattomasti, ilman jumiutumista.
Polttoainesäiliön korkin perinpohjaisemmat tarkastukset tulee suorittaa korjaamolla erityisellä testialustalla.
Polttoainesäiliön korkin kunto tulee tarkistaa myös seuraavien merkkien ilmaantuessa:
- «Check Engine» merkkivalojen palaminen kojelaudalla;
- ominaisäänen pitkittyminen korkkia avatessa;
- polttoainesäiliön vinoutuminen;
- moottoritehon menetys lämpeämisen jälkeen;
- moottorin pamahtaminen.
Polttoainesäiliön korkin vikojen aiheuttajia
Saastuminen on yleisin syy polttoainesäiliön korkin vikoihin. Kerääntynyt lika saa venttiilien jumiutumisen lisäksi myös tiivisteet tuhoutumaan, ja lisäksi se nopeuttaa korkin jousen ja venttiilin metalliosien kulumaa.
Myös kierteiden vaurioituminen on yleinen syy vikoihin. Useimmiten ne johtuvat osaa kiertäessä tapahtuneesta liiallisesta voimankäytöstä, tai sen huonosta laadusta.
Lukollisissa korkeissa, lukon sisäinen mekanismi voi vaurioitua esim. huolimattoman toiminnan tai vääntyneen avaimen käytön seurauksena. Lukko taas voi jumiutua esim. sopimattoman voiteluaineen käytön seurauksena.
Polttoainesäiliön korkin korjaaminen ja vaihtaminen
Polttoainesäiliön korkin korjaaminen koostuu lähinnä sen osien puhdistamisesta liasta ja kuluneen tiivisteen vaihtamista. Voit myös korjata viallisen lukon kunnostamalla kuluneet levyt. Suurempien vaurioiden osalta osa tulee vaihtaa.
Uuden korkin asentaminen on melko simppeli toiminta. Se mikä on tärkeintä on varmistaa korkin sopivuus: sen kierteiden ja halkaisijan tulee vastata polttoainesäiliön täyttökaulan mittoja, ja venttiilin tulee aktivoitua auton valmistajan ilmoittamalla paineella.