Auton Raidetangon sisäpää
Raidetangot
Raidetangot: hyödyllistä tietoa
Tangon muotoisen osan yhdessä aksiaalista niveltä tarvitaan auton käytön yksittäisten osien yhdistämiseen. Omalta rakenteelta akselinivel on säteisnivelen kaltainen sen takia, että akselin renkaan liukupinta, rungon renkaat muodostavat tietyn kulman laakerin akselin kanssa. Nivelen pääkäyttö on aksiaalisilla kuormituksilla, mutta joskus, jossain määrin, ne voisivat toimia myös yhdistetyillä kuormituksilla. On myös syytä muistaa, että tällaisissa tapauksissa, kuormituksen radiaalinen komponentti ei voi ylittää viisikymmentä prosenttia aksiaalista kuormaa, joka toimii samaan aikaan. Pääsääntöisesti aksiaalinen nivel on itsevoiteleva osa. Näitä niveliä valmistellaan liukupintojen teräksen ja PTFE:n seoksessa.
Koskien aksiaalisten nivelten renkaita, niin niitä valmistetaan kromiteräksestä. Sen yhteydessä se on karkaistu ja kiillotettu. PTFE myös sisältää pinnan muovipäällystettä. Sen lisäksi se on vahvistettu lasikuidulla ja levitetään ruiskuttamalla suoraan renkaaseen. Liukupinnan rengasakselia myös kovasti kromataan ja päällystetään litiumrasvalla. Nivelet ovat kokoontaitettavia elementtejä. Se mahdollistaa nivelten osien erillistä asennusta. Sallittu käyttölämpötila aksiaalisille nivelille on - 40 °C... + 75 °C. Samaan aikaan tietyn ajan he voisivat toimia lämpötilalla +110 ° C, myös on syytä muistaa, että tällaisissa tapauksissa kuormitusta on vähennettävä.
Huolimatta siitä, että aksiaaliset nivelet ovat purettuina osina, niiden rikkoutuessa niitä ei kannata korjata. Oman mielenrauhan ja lompakon hyödyksi on parempi tilata uusia varaosia, meidän verkkokaupassamme varaosien hinnat sinua iloisesti yllättävät. Jos tarvitset muitakin varaosia, esimerkiksi vakain, paisuntaventtiili, palkeiden sarja tai muita varaosia, käy sivuillamme ja löydät niitä kohtuulliseen hintaan!
Kuinka tunnistaa raidetangon pään viat
Tämän komponentin tarkistukseen tarvitaan kahta henkilöä: toisen henkilön tulee liikuttaa mekanismin osia, kun taas toisen tulee tarkistaa liitosten välys. Jos pyydät apua huoltamon asiantuntijoilta, he suorittavat diagnostiikan välysmittarilla. Kun tarkistat komponentin itse, imitoi erilaisia liikennetilanteita osaa liikutellessasi. Voit tarkistaa komponentin kiinnityksen yksinkertaisesti.
Liikuta komponenttia toista vasten käyttäen putkipihtejä ja rautakankea. Varo niveliä diagnosoidessasi, ettet vahingoita kumisia pölysuojia.
Voit huomata raidentangon pään olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- kuuluu ylimääräisiä ääniä;
- ajoneuvon ohjattavuus heikkenee;
- ratin kääntäminen on vaikeutuu;
- renkaat kuluvat ylettömästi;
- tärinä voimistuu ja tuntuu ratissa;
- ilmestyy välys.
Raidetangon pään vikojen syyt
Pääsyy komponentin ennenaikaiselle kulumiselle on sen huono laatu. Pitkäaikainen käyttö kuluttaa ja tuhoaa kumi-inserttejä, jolloin komponentti on täysin tuhoutunut.
Toinen yleinen nivelten kulumisen syy on hajonnut pölysuoja. Tämä heikentää komponentin suojausta, jolloin likaa pääsee sen sisään ja aiheuttaa sinne hankaavan kerroksen. Tilannetta pahentaa vesi, joka vähitellen kuluttaa voiteluaineen pois.
Komponentin mekaaniset vauriot, kuten halkeamat ja kierteen kuluminen, johtuvat epäammattimaisesta asennuksesta. Tämän lisäksi tällaisia vikoja saattaa ilmetä, jos ajotyylisi on aggressiivinen, ja ajoneuvoasi käytetään huonolaatuisilla teillä.
Raidetangon pään vaihtaminen
Jos vaihdat komponentin itse, noudata autonvalmistajan tiettyä mallia koskevia huolto-ohjeistuksia ja suosituksia. Vaihtaaksesi osan, noudata seuraavia vaiheita:
- estä ajoneuvon takarenkaita pyörimästä;
- nosta ajoneuvon vasen tai oikea puoli vapauttaaksesi vakaimen kuorma;
- avaa jousituksen pultti iskunvaimentimen varren alta;
- irrota kääntötappi;
- merkitse komponentin alkuperäinen asento;
- ruuvaa auki vaihdettavan komponentin kiinnitysmutterit;
- asenna uusi komponentti paikoilleen;
- kiristä nivelen mutterit ja lukituspallot. Jälkimmäisen kiristysmomentin tulee olla 65 Nm;
- tasaa renkaat huoltamolla.
Komponentin maksimi käyttöikä on enintään 100 000 ajokilometriä.