
Auton Pitkittäispalkki
Pitkittäispalkki auto
Pitkittäispalkki: hyödyllistä tietoa
Miten tunnistaa viallisen korin sivukiskon?
Useimmissa tapauksissa korin sivukiskoa ei pysty tarkastamaan irrottamatta sitä ajoneuvosta. Siksi omatoiminen komponentin kunnon arviointi rajoittuu yleensä auton korin geometrian tarkasteluun. Varmista, että kaikki ovet sulkeutuvat samalla voimalla ja ovat samalla tasolla suhteessa auton koriin. Sitten, mittanauhaa hyväksi käyttäen, mittaa joustintukien kiinnikkeiden välinen etäisyys, pyörän raideleveys, sekä oviaukkojen diagonaali mitta ja vertaa tuloksia ajoneuvon teknisissä asiakirjoissa olevien tietojen kanssa. Yksityiskohtaisempi tarkastus edellyttää erityisiä testilaitteita; Siksi on parasta kääntyä huoltokorjaamon avun puoleen.
Saatat huomata, että korin sivukiskot vaativat diagnosointia seuraavista oireista:
- ajoneuvon vetää liikkeessä sivuun;
- renkaat kuluvat epätasaisesti;
- ovet, konepelti ja takaluukku eivät sulkeudu tiiviisti;
- ohjauspyörä värähtelee suurilla nopeuksilla ajettaessa.
Syyt korin sivukiskon toimintahäiriöihin
Korin sivukisko on auton korin kantava elementti, joka kestää suuria iskuvoimia törmäyksessä. Siksi yleisin syy sen hajoamiseen on intensiivinen fyysinen isku onnettomuuden yhteydessä. Liikenneonnettomuuden jälkeen komponentti voi olla vääntynyt tai murtunut.
Korin sivukiskot voivat myös taipua, jos ajoneuvoa käytetään usein huonolaatuisilla teillä tai maasto-olosuhteissa, sillä kun auto kulkee kuoppien yli, erityisesti suurilla nopeuksilla, komponenttien pitää kestää suurta kuormitusta.
Altistuminen kosteudelle tai syövyttäville kemikaaleille voivat ajanmittaan johtaa korin sivukiskon korroosioon. Estääksesi sen, korjaa maalipinnan pienet halkeamat ja kolot heti kun huomaat ne.
Korin sivukiskon korjaus
Korin sivukiskojen korjaaminen edellyttää erityisiä kalliita laitteita, joten sen voi tehdä vain huoltokorjaamon olosuhteissa. Työmäärä ja korjausmenetelmän valinta riippuu vahingon tyypistä ja laajuudesta.
Jos kyse on läpäisevästä korroosiosta, eikä se ole levinnyt koko komponentin pintaan, korin sivukisko voidaan korjata kaasu- tai sähköhitsaamalla. Viallinen alue puhdistetaan ja sen kohdalle hitsataan paikka. Sen jälkeen hitsaussaumat päällystetään ruostumisen esto yhdisteillä, esimerkiksi bitumisella saumatäytteellä.
Pienet vääntymiset korjataan erityisessä penkissä vetämällä. Pahasti epämuodostuneet alueet, jos niiden kokonaisala ei ole suuri, leikataan pois ja niiden tilalle hitsataan uudet kappaleet.
Kun kyse on vakavista vaurioista, edes laadukas korjaus ei takaa ajoneuvon alkuperäistä lujuutta ja siksi korin sivukisko on vaihdettava.
Korin sivukiskon vaihtaminen
Et voi vaihtaa korin sivukiskoa itse, jos sinulla ei ole riittäviä taitoja ja laitteita. Päästäksesi käsiksi komponenttiin, sinun täytyy purkaa moottori ja jäähdyttimet, irrottaa etujousitus ja apurunko sekä muita komponentteja. Tämän jälkeen vaurioitunut korin sivukisko oikaistaan erityisessä penkissä, jotta se täyttää alustan ja auton korin geometrian vaatimat arvot ja vasta sen jälkeen korin sivukisko vaihdetaan.