Takaisin
Maa
Takaisin
Ajoneuvoni
-
Varaosat autoosi

-
Tiedot
Työsylinterin on hydraulisen tai pneumaattisen järjestelmän toimilaite, samaan aikaan kun pääsylinteriltä siirretty paine käynnistää mäntiä. Nämä männät puolestaan ?? mekaanisesti vaikuttavat vastaavien järjestelmien osiin. Puhuen työsylinteristä on ymmärrettävä, että tämä osa kuuluu kahteen järjestelmään: kytkimeen ja jarruun. Hydraulisessa kytkimessä työsylinteri on yksi sellaisista elementeistä, kuten kytkimen poljin ja pääsylinteri, työnesteen säiliö ja yhdysputket.
Rakenteelta pää- ja jarrusylinteri sisältää männän työntäjän kanssa, jotka on sijoitettu runkoon. Kun painat kytkinpoljinta, pääsylinterin mäntä liikuttaa työntäjää ja työneste säiliöstä katkaisee. Männän jatkuvan liikunnan tuloksena työneste virtaa putken kautta työsylinteriin. Nesteen vaikutuksen takia alkaa liikkua mäntä työntäjän kanssa. Puolestaan työntäjä vaikuttaa kytkimen haarukkaan ja tämä kytkee päälle kytkin.
Levyjarrua koskien se sisältää pyörivän jarrulevyn, kaksi kiinteää kenkää, jotka on asennettu jarrusatulan sisälle molemmista puolista. Itse satula on kiinnitetty kannattimelle, ja sen uriin asennetaan työsylinteriä. Työsylinterien toimintana tässä järjestelmässä on se, että jarrutuksessa jarrupalat painautuvat levyä vasten. Jarrun tärkeimpinä vikoihin kuuluu männän leikkaaminen kiinni sekä jarrunesteen vuoto työsylinterissä.
Nykyaikaisissa autoissa nämä osat eivät ole korjattavissa, niitä on helpompi vaihtaa alkuperäiseen osaan. Kun työsylinerissä on syntynyt ongelma, mene korjaamoon työntekijöiden luo, kenelle uskot. Samaan aikaan voit merkittävästi säästää, jos ennen vaihtoa käyt verkkokaupassamme, missä löydät ei vain työsylinteri, vaan myös puskuri, iskunvaimennin ja joustimia.
Kuinka tunnistaa kytkimen työsylinterin viat
Kytkimen työsylinterin viat on useimmissa tapauksissa helppo havaita: riittää että autoa nostetaan ilmaan nosturilla, moottori käynnistetään, ja kysyt kaveria painamaan kytkin polkimen ihan pohjaan kun tarkastat osan kunnon. Kotelon halkeamat, sen vinoutuminen tai ruostuminen, ja pölysuojien ja tiivisteiden nestevuodot ovat merkkejä siitä että osa tulee vaihtaa.
Perinpohjaisempaa tarkastusta varten, osa tulee irrottaa ja sen kunto tarkistaa. Jos sylinterin kuluman aste on liian suurta osa tulee vaihtaa.
Myös seuraavat ovat merkkejä kytkimen työsylinterin vioista.:
Kytkimen työsylinterin vikojen aiheuttajia
Yksi työsylinterien vuotojen yleisimpiä aiheuttajia on tiivisteiden kuluminen, joka voi seurata esim. siitä että poljinta painaessa tarvittavaa painetta ei synny osan kammiossa. Kumiosien ennenaikainen kuluma johtuu usein huonolaatuisen polttoaineen tai sopimattoman jarrunesteen käyttämisestä, sekä sen vaihtoajankohtien noudattamatta jättämisestä.
Pölysuoja voi vaurioitua kosteudelle, lialle, ja tiekemikaaleille altistumisen seurauksena. Tämä johtaa sylinterin tiiviyden menetykseen, sen saastumiseen, ja mahdollisesti ilman pääsyyn sisälle kytkimen ajojärjestelmään.
Kotelon mekaaniset vauriot voivat aiheutua siihen ajon aikana osuvista irtokivistä ja muista kappaleista
Kytkimen työsylinterin korjaaminen
Yleisesti ottaen osan korjaaminen on aina mahdollista. Tätä varten sinun tulee hankkia erityinen korjaussarja viallisten osien vaihtamiseksi. Noudata seuraavia ohjeita.
Kytkimen työsylinterin vaihtaminen
Jos kuluman aste on liian suuri, sylinteri tulee vaihtaa. Vaihtaaksesi osan, noudata seuraavia ohjeita: