
Alustan Osat auto varten
Miten tunnistaa akselin ja alennusvaihteen viat
Tämä yksikkö tulee tarkistaa 50 000 - 75 000 ajokilometrin välein. Akselin ja alennusvaihteen diagnosoimiseksi tarvitaan vain hieman vapaa-aikaa, monttu, nostolaite ja tunkki. Ensimmäinen tehtävä on tarkastaa kohdat, joissa osat liittyvät yhteen. Varmista, että osat liittyvät tiukasti yhteen, tarkista niiden liikkuvuus. On tärkeää varmistaa, että taka-akselin kotelossa (takavetoisissa autoissa) on riittävästi voitelua. Jos sinulla on etuvetoinen auto, tarkasta etuakselin ja tasauspyörästön voitelu. Jos löydät merkkejä vuodoista akselissa tai tasauspyörästössä, tiivistä reiät ja muista lisätä öljyä.
Huomaat seuraavista seikoista, että akseli ja alennusvaihde vaativat diagnostiikkaa:
- ajoneuvon pohjassa lisääntynyt värinä;
- tasauspyörästö vuotaa;
- korkeissa kierroslukemissa kuuluu epätavallista ääntä;
- kotelot ylikuumenevat jatkuvasti;
- mäntien liikkuvuudessa selvää vikaa kaarteissa;
- akseli ja sen osat ovat huomattavasti epämuodostuneet.
Akselin ja alennusvaihteen vikojen syyt
Kaikkein yleisin syy akselin ja alennusvaihteen vikoihin on aggressiivinen ajotyyli. Kovat kytkinpolkimen painallukset, äkkijarrutukset, kuoppien ja möykkyjen päältä ajaminen kovissa nopeuksissa - kaikki nämä johtavat osien mekaanisen rasituksen kasvamiseen, mutta aiheuttaa myös voiteluaineen toimintakyvyn heikentymistä. Koska öljyä ei ole tai sen tehokkuus heikkenee, yhdistyvien osien pinnat kuluvat nopeammin. Tiivisteiden ja öljytiivisteiden kuluminen tai liian harvat huoltokerrat saattavat johtaa samoihin ongelmiin. Kotelon öljyt tulee vaihtaa 6000–12 000 ajokilometrin välein riippuen käyttöolosuhteista. Myös kiinnikkeiden kireys tulee tarkistaa ja rullalaakereiden aksiaalinen välys säätää aika ajoin.
Jatkuva epätasaisilla teillä ajaminen saattaa aiheuttaa mekaanisia vaurioita - halkeamia, lohkeilua ja vääntymistä, joka johtuu kiviin osumisesta tai objektien päältä ajamisesta. Myös ajoneuvon säilyttäminen ulkosalla saattaa johtaa korroosion ilmestymiseen ja leviämiseen.
Joskus tämän yksikön hajoaminen saattaa johtua huonolaatuisten osien käyttämisestä. Esimerkiksi huonolaatuisten laakereiden käyttäminen saattaa johtaa vetoakselin jumiutumiseen tai tasauspyörästön siirtymiseen ja sen hajoamiseen.
Akselin ja alennusvaihteen korjaaminen ja vaihto
Sekä korjaustoimenpiteet että vaihto tulee jättää ammattilaisten tehtäväksi. Muista, että rattaat tulee vaihtaa pareittain, jotteivat ne kuluu epätasaisesti ja hajota koko järjestelmää. Tasauspyörän vaihtamiseen tarvitaan erikoislaitteistoa, jollainen löytyy huoltamoilta. Akseli tulee vaihtaa vain, jos siinä ilmenee halkeamia ja korroosiota.