
Auton Starttimoottori
Starttimoottori auto
Startti: hyödyllistä tietoa
Auton käynnistintä tarvitaan auton moottorin käynnistämiseen. Auton käynnistintä kiinnitetään moottorille tavallisesti vasemmalta puolelta. Sen toiminnan aikana käynnistin kuluttaa erittäin paljon energiaa ja joka käynnistyskerralla purkaa huomattavasti akkua. Sen vuoksi melkein jokaisessa käsikirjassa auton käytöstä on aina kohta, joka kuvaa miten käytetään käynnistintä ja millaisena on pienin aikaväli, jolloin se voi toimimaan. Valmistajat usein määräävät tällaisia sääntöjä: sen on käynnistettävä ei enempää kuin 5 sekunniksi ja sitten uudelleen aikaisintaan yhden minuutin päästä.
Muussa tapauksessa akku purkautuu ja sen seurauksena ei kerkiä latautumaan. Tämän estämiseksi on nykyaikaisissa autoissa on käynnistysten välien seuranta kuuluu elektroniikalle. Auton käynnistin on aina käynnissä eniten haitallisissa ja joskus vain äärimmäisissä olosuhteissa. Oman tarkoituksensa mukaan jo pieni sähkömoottori voi siirtää paikalta painolla lastattua moottoria. Mutta ratkaista se tehtävä sataprosenttisesti käynnistin voi vain teknisesti hyvässä kunnossa ja jos moottori myös on hyvässä kunnossa.
Moottorien tila samaan aikaan ei ole aina kunnollinen: on olemassa kaikenlaisia teknisiä ongelmia ja moottorin kulumista, huonolaatuinen pakkasissa sakeneva öljy sekä huono seosten muodostuminen, kaikki nämä tekijät johtavat vaikean käynnistyksen ilmiöön, sitä pidetään käynnistimen ensisijaiseksi viholliseksi. Jos haluat vaihtaa käynnistin, voit ostaa varaosa meidän verkkokaupastamme edulliseen hintaan. Voit myös ostaa muita varaosia, sellaisia kuten iskunvaimentimen laakeri, pyyhin tai sytytyspuola.
Starttimoottorin viat
- kuluneet harjat;
- juotettu roottorin käämi;
- harjoihin tai mekaaniseen taajuusinvertteriin kerääntynyt lika;
- vauhtipyörän tai männän ratashampaiden kuluminen;
- virransyötön estyminen;
- rungon särkyminen;
- vääntynyt ankkurikäämitys;
- osan akselin laakereiden kuluminen.
Starttimoottorin vikojen merkit
- epätavallisia ääniä auton liikkuessa;
- starttimoottori ei vastaa;
- starttimoottori on yhä päällä moottorin käynnistyttyä;
- starttimoottori toimii, mutta moottori ei käynnisty.
Starttimoottorin vikojen syyt
- releen napaklipsien hapettuminen;
- akun napojen hapettuminen;
- tyhjä akku;
- yhden tai usean harjan huono kontakti;
- johtojen päädyt ovat huonosti kiristettyjä;
- kuluneet laakerit;
- vahingoittuneet vauhtipyörän hammastukset;
- hajonnut akku.
Diagnostiikka
Jos starttimoottori ei vastaa, tarkista akun ja johtojen liitos ensin. Jos tämä näyttää olevan kunnossa, laita valot päälle tai paina tööttiä. Jos ääni on heikko ja valot ovat himmeät, on akussa vikaa.
On myös yksi toinen tapa, jonka avulla voit tarkistaa starttimoottorin kunnon itse. Irrota johdot sytytyskytkimen kontakteista 30 ja 50. Yhdistä ne sitten toisiinsa. Tämä tapa toimii vain jos sytytyksessä on vikaa. Jos starttimoottori ei toimi, on tarpeen liittää ylimääräinen johto starttimoottorin starttireleeseen. Mekanismin tulisi toimia kun toinen pää johdosta osuu akun positiiviseen napaan. Jos starttimoottorissa ei tapahdu mitään, vaatii se selvästi korjausta.
Huoltamon asiantuntijat tarkastavat starttimoottorin diagnostiikkatasolla käyttäen tähän tarkoitettuja välineitä. Osa tulee tarkistaa visuaalisesti vahinkojen varalta ennen diagnostiikan suorittamista.