
Auton Lambda anturi
Lambda anturi auto
Nox anturi: hyödyllistä tietoa
Happianturi on mittauslaite, joka pystyy arvioimaan palavan seoksen keskittymisasteen. Se on aktiivisen toiminnan tilassa vain sen jälkeen kun lämpenee haluttuun lämpötilaan. Happianturin ja muiden tunnistimen lukemisilla perustuen auton tietokone takaa parempaa polttoainesäästöä, alhaisempia päästöjä ja moottorin suurempaa tehoa.
tehokkaan siis säästävän ja ekologisen toiminnan, turvaamiseksi ilman ja polttoaineen seoksen kertoimen on oltava vakaana kaikissa käyttötiloissa. Tätä voidaan saavuttaa käyttämällä happianturia välittömästi pakokaasujärjestelmässä. Siten, hiilivedyt ja hiilimonoksidit eivät täysin hapetu siitä, ettei ilman puuttumisen takia polttoaine-ilma-seoksessa. Mutta toisaalta, kun ilmassa on lian paljon typen oksidit eivät hajota kokonaan typiksi ja hapeksi. Riippuen rakenteesta on olemassa kaksi lajia happiantureita: kahden pisteen anturi ja laajakaistainen anturi. Happianturin tuottoisuus on kaikkein iso lämpötilalla 300 astetta.
Eikö ole sinulla aikaa auton osien ostoksiin? Sen lisäksi huoltamoissa sellaiset palvelut maksavat huomattavasti kalliimpi, myös itse vaihto ei suoriteta lyhyessä ajassa. Oletko alokas varaosien valinnassa? Kaikki mitä sinä tarvitset, ehdottomasti löytyy meidän verkkokaupassamme. Täällä on varaosien seikkaperäinen kuvaus. Voit kaikki tehdä ollessasi kotona tai toimistossa. Kaikki mitä tarvitset on valita; esimerkiksi, kaasuläpän anturi, joka sopii autollesi. Me toimitamme tilattu tavara lyhyessä ajassa ja mihin tahansa paikkaan, joka sopii sinulle. Happianturin lisäksi voit ostaa kaasuläpän anturi tai öljyn lämpötilamittari, kaasuläpän anturi, lämpötila- tai öljynanturi.
Lambda-anturin viat
- mekaaniset vahingot;
- sytytysjärjestelmän vioista johtuva ylikuumeneminen;
- sähköjohtojen hajoaminen;
- oikosulku;
- polttoainekaasujen ja savun saastuttaminen.
Lambda-anturin vikojen merkit
- pakokaasussa prosentuaalisesti paljon myrkyllisiä aineita;
- runsas polttoaineen kulutus;
- dynaaminen heikkeneminen;
- katalysaattorin epävakaa toiminta;
- huomattavaa nykimistä lämpimällä moottorilla.
Lambda-anturin vikojen syyt
- jäähdytys- tai jarrunesteen kerääntyminen osaan;
- mäntärenkaiden kuluminen;
- lambda-anturin puhdistamiseen käytetty pinta-aktiivisia aineita;
- kyllästetyn polttoaine-ilma sekoituksen vaikutus osaan;
- polttoaine sisältää runsaasti öljyä;
- polttoainesuodattimen tukkeutuminen;
- lambda-anturin rungon löystyminen;
- polttoainekaasujen tai ilman kerääntyminen;
- päävirtalähteen häiriöt virranjakamisessa;
- lambda-anturin lämpötilan nousu huonolaatuisen polttoaineen takia;
- osan toiminnallisten ominaisuuksien heikkeneminen.
Diagnostiikka
Seuraavat yksinkertaiset vaiheet tulee suorittaa lambda-anturin diagnostiikan suorittamiseksi. Aluksi on tarpeen lämmittää moottori. Oikea määrä jäännöshappea pakokaasuissa syntyy lämmön ollessa 300-400 °C. Taajuuden arviointi ja signaalin tyyppi määritellään oskilloskoopilla. Lisäksi on tarpeen selvittää tarkat osan lämmittimen resistanssiarvot huoneenlämmössä. Arvo on tavallisesti 2-14 Ohmia. Näiden toimenpiteiden jälkeen on tarpeen määritellä lämmittimen jännite toimivassa sytytysjärjestelmässä. On suositeltavaa, että se on 10,5 V. Suositeltu lambda-anturin diagnostiikan aikaväli on aina 30 000 ajokilometrin välein.
Lambda-anturin korjaus ja vaihtaminen
Lambda-anturille voidaan tehdä vain yhdenlainen korjaustoimenpide. Tämä on sen puhdistaminen savun ja kaasujen aiheuttamasta liasta. Osan irrottaminen tehdään osan lämmön ollessa 50 °C, minkä vuoksi se tulee ensin lämmittää. Puhdistaminen tapahtuu asettamalla anturi fosforihappoon 15-20 minuutiksi. Sen jälkeen osa tulee liottaa puhtaassa vedessä ja kuivata. On myös tarpeen tarkistaa komponentin kierre ja lisätä siihen asennusliimaa. On tärkeää levittää liima huolellisesti, ilman että sitä joutuu lambda-anturin putkeen. Älä myöskään puhdista liitinkantaa, johon hapenlähde kiinnittyy.
Jos komponentin puhdistaminen ei tuottanut haluttua tulosta, on osa vaihdettava. Vahingoittunut elementti voidaan vaihtaa itse tai vaihtoehtoisesti huoltamolla ammattilaisen toimesta.