
Auton Katalysaattori
Katalysaattori auto
Katalysaattori: hyödyllistä tietoa
Joka päivä kaupunkien kaduille lähtee miljoonia autoja. Ja silti jokainen auto on ilman saastumisen lähteenä. Erittäin voimakkaasti sitä tuntuu isoissa kaupungeissa ja suurkaupunkialueilla, missä pakokaasut muodostava isoja ongelmia. Nykyaikaisessa maailmassa keksittiin sellainen laite, jota kutsutaan katalyyttiseksi muuntimeksi eli katalysaattoriksi. Kaikissa autoissa katalysaattoria käytetään äänenvaimentimissa pakokaasujen lisäpuhdistamiseen.
Katalysaattori on auton pakokaasujärjestelmän komponentti, joka on tarkoitettu pakokaasun jälkipolttoon ekologisesti puhtaan tilaan asti. Itse asiassa katalysaattorin rakenne on hyvin yksinkertaista, mutta sen vaikutus on huomattava iso. Katalysaattori on vastaanottoputkessa tai heti sen jälkeen. Rungon sisällä on kennorakenne, joka on valmistettu metallista tai keramiikasta. Kennoja tarvitaan pakokaasujen ja platinalla ja iridiumilla päällystetyn pinnan kontaktin lisäämiseksi. Polttamattomat jänteet (CO, CH, NO) katalyyttipintaa koskiessa hapettavat loppuun asti hapen kanssa, joka myös on olemassa pakokaasussa. Loppujen lopuksi tuotetaan lämpöä, joka lämmittää katalysaattoria samalla aktivoimalla hapetusta. Oikeasti toimivan katalysaattorin lähdössä pakokaasuissa on vain ÑÎ2:n sallittu pitoisuus.
Meidän verkkokaupassa voit valita uusi, laadukas katalysaattori minkä tahansa automallille. Nyt ei tarvitse menettää vapaa aikaa ostoksiin. Voit tehdä tilaus välittömästi kodistasi tai toimistostasi. Tilattua tavaraa toimitamme sinulle sopivaan paikkaan edulliseen hintaan. Katalysaattorin lisäksi voit osta verkkokaupastamme sellaisia varaosia, kuten kytkimen ohjausvaijeri, moottorin pelti, polttoaineen tason tunnistin sekä lauhdutin.
Katalysaattorin viat
- erilaiset rungon viat:
- kennorakenteiden hajoaminen;
- aineiden katalystien kemiallisten reaktioiden loppuminen.
Katalysaattorin vikojen merkit
- moottorin pysähtyminen tyhjäkäynnillä;
- ongelmia moottorin käynnistyksessä;
- pakokaasun värin muuttuminen (harmaan tai vaaleansinisen sävyn ilmeneminen);
- ongelmia kiihdyttämisessä ja moottorin kierroslukujen ollessa korkeat;
- asiaankuulumattomia ääniä pakoputkistosta;
- Kojelaudan moottorin merkkivalo syttyy;
- polttoaineen kulutus kasvaa 1,5-2 litraa/100 km normaalista.;
- pakoputkistosta tuleva rikkivedyn haju;
- katalysaattorin rungossa on metallipisaroita.
Katalysaattorin vikojen syyt
- tetraetyylilyijyä sisältävän polttoaineen käyttö;
- huonolaatuisen polttoaineen käyttö;
- ongelmat polttoainesekoituksen muodostumisessa ja sen standardiominaisuuksien muutokset;
- voiteluöljyn tai polttoaineen pääsy katalysaattoriin;
- katalysaattorin sisäkennojen vahingot;
- katalysaattorin saastuminen polttoaineen palamisessa syntyneistä kaasuista;
- komponentin aktiivinen käyttö sen elinkaaren päätyttyä;
- vääränlainen käyttö.
Diagnostiikka
Katalysaattorin vikojen diagnosoimiseen tarvitaan erikoislaitteistoa. Täten vain asiantuntevat huoltamotyöntekijät voivat tehdä tämän työn. On kuitenkin olemassa ulkoisia merkkejä, jotka kertovat vioista. Huomattavat katalysaattorin ulkopuolelta löytyvät viat ovat yksi näistä. Jos olet huomannut tällaisia vikoja, on komponentti vaihdettava.
Asiantuntijat mittaavat kennorakenteen tehokkuuden painemittarilla, joka kiinnitetään ensimmäiseen happisensoriin. Moottori kiihdytetään 3000 rpm nopeuteen. Järjestelmän lukemat eivät turvallisella paineella ylitä 2,94 Pas tai 0,3 kgfs/cm2 arvoja.
Katalysaattorin normaali elinikä on 100 000 - 150 000 ajokilometriä. On vahvasti suositeltavaa, että tätä määrää ei ylitetä, ja kulunutta komponenttia ei enää käytetä sen jälkeen. Kennojen kapasiteetin heikkeneminen on vaarallista moottorin toiminnan kannalta, koska se saattaa hajota paineen kasvamisen takia.