Auton Paisuntasäiliön korkki
Paisuntasäiliön korkki
Paisuntasäiliön korkki: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa jäähdytysnesteen säiliön korkin viat
Jäähdytysnesteen säiliön korkin tarkastaminen koostuu useasta eri vaiheesta. Aluksi korkki tulee tarkistaa silmämääräisesti halkeamien, naarmujen, ruosteen, ja noen varalta. ja sen tiukkuus ja sopivuus jäähdytysnestesäiliöön tarkistaa. Sen jälkeen sen paineensietokyky tulee tarkistaa tietyissä rajoissa.
Tuloventtiilin tarkastamiseksi, sinun tulee irroittaa korkki, puristaa yhtä jäähdytysjärjestelmän letkuista lujaa (jotta ilma lähtee ulos), ja sen jälkee sulkea säiliö. Jos letku palaa välittömästi alkuperäisasentoonsa, venttiilin pitäisi olla kunnossa.
Tarkistaaksesi ulostuloventtiilin toiminnan, käynnistä moottori, anna sen lämmetä työlämpötilaan, ja avaa sen jälkeen säiliön korkki. Jos kuulet sihinää, korkin tiiviys on kunnossa.Tästä huolimatta se millä paineella venttiili aktivoituu ei kuitenkaan voida määrittää tällä tavalla.
Perinpohjaisempaa tarkastusta varten tarvitset painemittarilla varustetun pumpun, ja identtisen paisuntasäiliön autossa käytettävän version kanssa. Pumppu tulee kytkeä säiliön liitoksiin, ja jäljelle jäävät tukkia improvisoiduin tavoin. Säiliön kaula tulee olla suljettu korkilla jota testataan. Sen jälkeen sinun tulee käynnistää pumppu ja tarkkailla millä paineella ulostuloventtiili avautuu; usein tällöin kuuluu sille ominainen klikkaus jota seuraa sihinä. Jos sihinä lisääntyy pumpun toiminnan aikana, mutta paine pysyy nimellistasolla, osa toimii kunnolla.
Tarkista jäähdytysnesteen säiliön korkin kunto myös seuraavien merkkien ilmaantuessa:
- jäähdytysneste kiehuu moottorin normaalin käynnin aikana;
- sisätilan lämmitin ei toimi kunnolla;
- jäähdytysnestetä vuotaa ulos letkujen ja putkien liitoksista, sekä paisuntasäiliön korkin alta;
- letkujen vinoutuminen pitkän parkissa olon jälkeen;
- moottori ylikuumenee jatkuvasti;
- konepellin alta nousee höyryä;
- jäähdytysnesteen taso on vähentynyt äkillisesti.
Jäähdytysnesteen säiliön korkin vikojen aiheuttajia
Useimmiten syypäänä osan vikoihin on saastuminen. Kerääntyvä lika saa venttiilit jumiutumaan, estää niitä ottamasta tiukasti kiinni paikkoihinsa, saaden tiivisteet kulumaan ennenaikaisesti loppuun. Korkin vuodot voivat myös johtua palautusjousien löystymisen tai kierteiden vaurioutumisen seurauksena.
Paisuntasäiliöön epäpuhtauksia muodostuu useista syystä: jäähdytyshärjestelmän letkujen kulumisesta, jäähdytysnesteen vaihtamisen viivyttelystä tai sen huonosta laadusta, seurauksena veden käyttämisestä jäähdytysjärjestelmässä jäähdytysnesteen sijaan, säiliöön päässeestä öljystä, jne. Ehkäistäksesi korkin venttiilien jumiutumista, sinun tulee säännöllisesti huuhtoa jäähdytysjärjestelmä erityisaineilla ja puhdistaa paisuntasäiliö liasta.
Jäähdytysnesteen säiliön korkin vaihtaminen
Jäähdytysnesteen säiliön korkin vaihtaminen on helppo homma jopa aloittelevallekin kuljettajalle. Sinun tulee vain avata konepelti; ja varoen, ettet polta itseäsi jäähdytysnesteellä, irroittaa korkki: pudistaa sen asennuspaikka liasta, ja asentaa uusi osa paikoilleen.
Huomioi korkkia valitessa myös sen toimipaine: sen pinnalla imlotettujen arvojen tulee vastata auton jäähdytysjärjestelmän vaatimuksia.