
Auton Imuventtiili
Imuventtiili auto
Imuventtiili: hyödyllistä tietoa
Metallinen imuventtiili on imujärjestelmän äärimmäinen piste. Imuventtiilin toiminnan seurauksena polttokammioon vedetään ilman ja polttoaineen seos, jota tarvitaan moottorin toiminnaksi. Imuventtiilin avaamista ja sulkemista säädetään jakoakselilla. Imuventtiilin metallin rakenne (ennen kaikkea sen alaosan) huomattavasti eroaa pakoventtiilistä. Se määräytyy toiminnan eri lämpötiloilla. Moottorin teho ja imuventtiileiden läpi tulevan polttoseoksen sekä polttoaineen määrä ja sylinterin puhdistus jätekaasuista poistoläppien kautta ovat suoraan verrannollisia. Moottorin täyttämisen parantaakseen imuventtiilin halkaisija tehdään isompi kuin pakoventtiilillä. Koska laskeutumisella käytetyn seoksen virtauksen nopeus on isompi kuin tulevalla virtauksella sen kustannuksella, että jätekaasuja työntää mäntä poistotahdissa.
Imuventtiilin halkaisija sijoitetaan sylinterinkanteen ja sen nostokorkeus turvataan venttiilikoneistolla. Mutta niiden ei saa olla lian suurina lian voimakkaiden jousien asentamisen välttämiseksi, koska se tarkoittaa nokkien suurta kulutusta. Venttiilin pääelementtinä tuli pää ja kara. Imu- ja pakovaiheella olevien hydraulisten häviöiden vähentämiseksi venttiilin päästä karalle siirto-osaa tehdään sileänä. Venttiilit ovat alttiina korroosiolle. Sen vuoksi venttiilin materiaalin on oltava kestävänä ja kulumattomana, koska venttiilin voitelu ei ole tyydyttävä.
Jos haluat pidentää venttiilin elonaika, niin se on lisäksi käsiteltävä. Venttiilin karan ominaisuuksien ja kulutuskestävyyden parantamiseksi se nitrataan ja kromataan. Imuventtiilit aina ovat meidän verkkokaupassamme. Vielä meillä on pakoventtiileitä, akselinniveleitä ja peilejä.
Kuinka tunnistaa imuventtiilin viat
Komponentti tarkistetaan kahdessa vaiheessa. Aluksi kaikki järjestelmät tarkistetaan erityisellä tasolla tietokoneen avustuksella.
Tämän jälkeen järjestelmä puretaan, jonka jälkeen venttiili puretaan. Tarkista komponentti hiilikertymien ja mekaanisten vaurioiden varalta. Kiinnitä erityistä huomiota venttiilin säätöön ja sen asentoon kiinnityskohdassa. Jäähdytä moottori ennen tätä. Aseta sitten mäntä ylimpään asentoon. Löystä toinen päämutterin jälkeinen mutteri ja säädä väli käyttäen apuna mittaa. Optimaalinen väli on sellainen, että mitta mahtuu siihen suhteellisen helposti.
Huomioi, että venttiilejä ei pysty säätämään erikseen. Myös muut komponentit tulee säätää. Kun olet vaihtanut venttiilin, muista kiinnittää uusi komponentti paikalleen.
Voit huomata imuventtiilin olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- moottori kolisee ja siitä kuuluu ylimääräisiä ääniä;
- moottori ei käynnisty;
- polttoaineen ja moottoriöljyn kulutus kasvaa;
- moottori ei toimi oikein alhaisilla kierrosnopeuksilla, ja sakkaa jatkuvasti tyhjäkäynnillä.
Imuventtiilin vikojen syyt
Komponentin toimintahäiriöt tai täysi hajoaminen voi johtua huonolaatuisen polttoaineen tai moottoriöljyn käytöstä. Käytettäessä vähäoktaanista polttoainetta polttoaineella on alhainen nakutuksenestoarvo, mikä johtaa mäntien kovaan rasitukseen. Samalla moottorin lämpötila kasvaa. Venttiilipäähän kerääntyy myös hiiltä, mikä saavuttaessaan tietyn paksuuden irtoaa ja kulkeutuu venttiilin kiinnityskohdan ja venttiilin väliin. Tämä johtaa venttiilipään ylikuumenemiseen ja huonoon liitokseen venttiilin ja kiinnityskohdan välillä.
Komponentin toimintahäiriön syynä on yleensä kasvanut tai pienentynyt rako kiinnityskohdan ja venttiilin välillä. Mitä suurempi tämä väli on, sitä nopeammin komponentti kuluu, ja moottoriin tulee vikaa. Jos väli on tavallista pienempi, imuventtiili ei enää toimi. Tällöin polttoaine ei enää pääse sylintereihin oikeaan aikaan. Ajoneuvon, jonka venttiilit ovat jumittuneet kiinni, käyttö johtaa moottorin ylikuumenemiseen ja sylinterien ennenaikaiseen hajoamiseen.
Imuventtiilin sulamisen syynä saattaa olla liian myöhäinen, tai toisin päin, liian aikainen sytytys. Tästä syystä jos komponentti hajoaa, on tarpeen varmistaa, että sytytyksen kulma on oikea.
Imuventtiilin vaihtaminen
Korjaamalla ei saada poistettua edes merkityksettömiä venttiilin vikoja, joten se on vaihdettava.
Purkaaksesi komponentin, irrota ensin jakohihna ja nokka-akselin suojus. On suositeltavaa merkitä harjanpitimien ja kompensaattorien järjestys tussilla. Käytä kampiakselin suojuksen pulttien kiristämiseen momenttiavainta. Kiristysmomentin tulee olla vain 10 Nm.
Jotta venttiilit kuluvat tasaisesti, vaihda kaikki osat samalla kertaa.