
Auton Kiertokangen laakeri
Kiertokangen laakeri auto
Kiertokangenlaakeri: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa laakeriliuskojen viat
Kiertokangen laakerien kunnon tarkistaminen on sekä aikaa vievää, että vaatii myös erityislaitteita. Täten se on parasta toteuttaa korjaamolla.
Pää-kampiakselin laakerien kunnon tarkistaminen koostuu monesta eri vaiheesta. Aluksi öljyn paine tulee mitata pääputkesta. Tämä tulee tehdä erityisellä kytkentäholkilla ja vaimentimella varustetulla painemittarilla voiteluaineen sykkimisen tasaamiseksi. Sinun tulee kytkeä se öljynsuodattimen koteloon ja mitata öljynpaine moottorin ollessa lämmin tyhjäkäynnillä.
Mikäli paine on normaalia alhaisempi, siirrytään tarkastamisen seuraavaan vaiheeseen: moottorin nakutusta kuunnellaan auto-stetoskoopin avulla. Tarkastaminen suoritetaan moottorin ollessa pois päältä, ja sen toimintaa jäljitellään kompressori-alipainepumpun avulla. Laakeriliuskat päästävät yleensä voimakkuudeltaan keskitasoa olevaa nakutusta, joka on kuitenkin päälaakereita kaikuisampi.
Kun nakutukset on tarkastettu, oheisosien välykset tarkistetaan erityisvälineiden avulla. Jos ne ylittävät sallitun rajan, moottori tulee purkaa ja laakerien kunto tarkistaa. Pinnassa olevat värimuutokset, vauriot, kuluma, vinoutuminen ovat merkkejä siitä että osa tulee vaihtaa, ja lisäksi myös paljastavat vian syyn.
Myös seuraavat ovat merkkejä kiertokangen laakerien vioista:
- kuuman moottorin nakuttaminen, yhdessä öljyn painemittarin merkkivalon palaessa;
- alhainen öljynpaine;
- moottorin äkillinen sammuminen.
Laakeriliuskojen vikojen aiheuttajia
Kiertokangen laakerit altistuvat toimintaolosuhteissaan runsaalle kuormitukselle ja siten myös kulumalle. Niiden ennenaikaista kulumaa voi aiheuttaa mm. moottorin voitelujärjestelmän paineenlasku, huonolaatuisen tai sopimattoman moottoriöljyn käyttö, tai sen sopimaton viskositeetti: liian ohut öljyfilmi ei kestä korkeaa kuormitusta ja tuhoutuu, Tämä johtaa kampitappien päätteiden ja laakerien ylikuumenemiseen, ja niiden sulamiseen ja epämuodostumiin.
Öljyfilmin riittämätön vahvuus voi myös johtua polttoaineen tai jäähdytysnesteen joutumisesta moottorin voitelujärjestelmään, sillä tämä laskee voiteluaineen viskositeettia. Korkeaviskositeettiset öljyt ovat taas haitallisia moottorille, etenkin käynnistäessä ja varsinkin kylmällä kaudella, sillä voiteluaine ei kulkeudu osiin yhtä nopeasti.
Kiertokangen laakerien ennenaikainen kuluma voi myös johtua öljyn tai öljynsuodattimen vaihdon viivyttelystä. Voiteluaineen sisältämät epäpuhtaudet aiheuttavat kulumaa, naarmuttaen osien pintaa.
Kuljettajan ajotyylillä on suuri vaikutus kiertokangen laakerien käyttöikään. Runsaat lyhyet matkat, alhaisilla kierroksilla ajaminen, äkilliset liikkeelle lähdöt, ja kiihdytykset johtavat osien kuormittumiseen ja kulumaan.
Laakeriliuskojen vaihtaminen
Osat vaihdetaan aina moottoriin kohdistuvien suurimittaisten korjaustöiden yhteydessä. Kuluneiden osien tilalle asennetaan paksummat laakerit, ja kampiakseli porataan ja sen pinta tasoitetaan. Korjaustyöt vaativat tarkkuutta, joten ne tulee jättää ammattimekaanikoille.