
Auton Magneettikytkin
Magneettikytkin auto
Ilmastoinnin magneettikytkin: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa ilmastoinnin kompressorin kytkimen viat
Osan kunnon tarkastaminen koostuu monesta eri vaiheesta. Aluksi tulee tarkistaa aktivoituuko kytkin kun ilmastointi käynnistetään. Toimenpiteen vaiheet ovat riippuvaisia ajohihnan pituudesta.
Jos ajoneuvosi käyttää pitkää hihnaa apulaitteiden pyörittämiseen, noudata seuraavia ohjeita
- Sammuta virrat.
- Laita vaihde vapaalle.
- Irroita johtosarjan kytkimeen menevä liitin ja anna sille 12V jännitettä. Jos osa on kunnossa, siitä tulisi kuulua erityinen klikkaus joka on merkki sen aktivoitumisesta
- Irroita virtalähde johtimesta.
- Käynnistä moottori.
- Anna kytkimeen menevälle johdolle taas 12V jännitettä. Kompressorin aktivoitumisen ääni on merkki siitä että osa on kunnossa.
Jos auton ajohihna on lyhyt, toimi seuraavasti
- Sammuta moottori.
- Pyöritä hihnan hihnapyörää käsin. Sen tulee pyöriä vapaasti.
- Anna kytkimeen menevälle johdolle 12V jännitettä. Jos osa on toiminnassa, hihnapyörän käsin pyörittämisen tulisi vaatia paljon enemmän voimaa.
Perinpohjaisempaa tarkastusta varten tarvitset yleismittarin. Mittaa sen avulla jännite osien päätteiden välillä ja tarkasta osan käämit vikojen varalta. Tarkista sen jälkeen saako osaa virtaa mittaamalla jännite virtalähteen johdon päätteiden välillä. Mittaa tämän jälkeen väli hihnapyörän ja painelevyn välillä. Sen tulisi olla keskimäärin 0.35-0.65 mm.
Jos autossasi on lämpösuojauslaite käämin kotelon ulkopuolella, myös sen kunto tulee tarkistaa. Tätä varten sinun tulee irroittaa laite kytkimestä ja mitata sen päätteiden jännite.
Tarkista osan kunto myös seuraavien merkkien ilmaantuessa:
- ilmastointi ei sammu ollenkaan;
- ikkunat menevät huuruun aurinkoisella säällä;
- kytkimen painelevyn pinnalla on näkyvää ruostetta;
- moottoritilasta ajon aikana kuuluvat epätavalliset äänet;
- osan kumiosien pinnan sulaminen.
Ilmastoinnin kompressorin kytkimen vikojen aiheuttajia
Yksi osan yleisimmistä vioista on painelevyn kuluma väärin säädettyjen välien vuoksi; jos se on tarvittavaa pienempi, levy ja hihnapyörä kuluvat jopa kompressorin ollessa pois päältä. Levyn vääränlainen asento hihnapyörään nähden voivat myös johtua ilmastointijärjestelmän korkeasta paineesta, tai kompressorin laakerin jumiutumisesta, jotka myös nopeuttavat osien kulumaa.
Levyn ja hihnapyörän välin kasvaminen voivat johtua mm. jousen löystymisestä. Liian pitkä väli häiritsee sähkömagneetin hallintaa kytkimen painelevyyn, joka saa painelevyn pysymään epäaktiivisena kompressorin käynnistyessä.
Useimmiten kytkimen vikoihin liittyvät myös laakerien vapaa liike, koska hihnapyörän sisäpinta alkaa hankaaamaan sähkömagneetin koteloa vasten. Seurauksena osan lämpötila nousee, joka saa sähkömagneetin eristyskerroksen pinnan sulamaan, ja käämin loppuun kulumaan.
Kytkimen laakerin ennenaikainen kuluma johtuu usein pölysuojan rikkoutumisesta. joka saa oheisosat altistumaan kosteudelle ja lialle. Lämpötilan laskut, jotka voivat johtua esim. lämmenneen osan pinnalle joutuneesta vedestä ovat myös vaaraksi laakerille.
Ilmastoinnin kompressorin kytkimen korjaaminen
Osan korjaaminen koostuu lähinnä viallisten osien: laakerin, sähkömagneetin, tai painelevyn vaihtamisesta. Jos omistat asianmukaisesti välineet, voit tehdä tämän helposti itse. Tietyt korjaamot tarjoavat myös palveluita uuden sähkömagneetin käämin käämimiseen: tällöin korjaustyöt on parasta jättää ammattilaisille.
Ilmastoinnin kompressorin kytkimen vaihtaminen
Osan vaihtaminen on suositeltavinta jättää ammattilaisille, sillä se saattaa edellyttää kompressorin irroittamista, ja tämä on aikaa vievä toimenpide. Mutta jos sinulla on riittävästi kokemusta ja asianmukaiset välineet, ilmastoinnin kompressorin sähkömagneettisen kytkimen asentamisen pitäisi käydä ihan sujuvasti. Toimi seuraavasti :
- Irroita osan keskimutteri, pitäen kytkintä erityisavaimella paikoillaan.
- Irroita kytkinlevy ja välilevyt. Uudelleen asentaessa välilevyjen määrää voi lisätä tarvittaessa.
- Irroita hihnapyörän pidikerengas tylppäkärkisten pihtien avulla, ja sitten itse hihnapyörä.
- Irroita käämipultti, ja sen jälkeen klipin rengas.
- Asenna uudet osat paikoilleen pidikerenkaiden vaihtamisen jälkeen