
Auton Ilmastoinnin paisuntaventtiili
Ilmastoinnin paisuntaventtiili auto
Paisuntaventtiili: hyödyllistä tietoa
Paisuntaventtiili on laite, joka säätää lauhduttimeen tulevan jäähdytysnesteen määrän. Rakenteelta paisuntaventtiili on vaihdettavan leikkauksen kuristin. Sitä laitetta asennetaan kuivajan suodattimen takaa lauhduttimen imuputkella. Sen päätoimintona on paineen ja jäähdytysnesteen lämpötilan alentaminen siihen asti, jotta lauhduttimen kautta menneessä olisi turvattu intensiivinen lämmön vaihto. Mitä koskee kalibroitua rakoa, niin se alentaa venttiilin tulevan nesteen painetta. Kuivajan suodattimesta tuleva kylmäaine on korkeapaineinen neste.
Kun kylmäaine kulkee lämpötilaa säätävän venttiilin raon kautta, se hajoa suihkuun ja samaan aikaan aineen lämpötila ja paine alenee. Sitä tarvitaan kylmäaineen haihdutuksen jatkuvan prosessin helpottavaksi välittömästi lauhduttimessa. Kuvaamme kylmäaineen määrän säädön koko prosessia. Lämmönanturin säiliö on välittömässä kosketuksessa lauhduttimen lähtöputken kanssa. Kapillaariputken säiliön ja palkeen syvyydessä on kaasumainen kylmäneste. Palkeen pohja nopeasti painaa palloon tai neulaan, joka siirtyen lisää paisuntaventtiilin läpi kulkevan kylmäaineen virtausta aiheuttamalla lähtöputken ja lauhduttimen lämpötilan alenemista.
Kylmäaineen paine lämmönanturissa laskee, palje puristuu sisään, pallo kattaa kelan aiheuttaen kylmäaineen virtauksen vähenemistä. ·Jos autossasi on löydetty paisuntaventtiilin vika, sen on vaihdettava uuteen, koska se ei ole korjattavissa. Säästä itseäsi ostoksien vaivasta, ajan viettämisestä osan odotuksessa korjaamoissa. Tilaa paisuntaventtiili meiltä, verkkokaupastamme lähtemättä kotoa tai toimistosta. Käy meidän sivullamme ja löydät tarvittavia alkuperäisiä varaosia, kuten puhallin, letkuja ja jäähdytin edulliseen hintaan.
Kuinka tunnistaa ilmastointilaitteen paineventtiilin viat
Tunnistaaksesi vian tarkista, onko paine muuttunut. Käytä ilmastointijärjestelmän huoltoon tarkoitettuja laitteita. Liitä ensin ilmastoinnin huoltoasema aukkoihin, irrota hansikaslokero ja liitä painemittarit. Liitä sitten yksi lämpömittari ilmastointiaukon lähettyville ja toinen keskiritilälle. Avaa sitten konepelti, avaa etuovet, käynnistä ilmastointilaite pakotetussa tilassa ja aseta sähkömoottorin varren pyörimisnopeus 1 500 rpm:n. Pidä järjestelmää päällä 10 minuuttia näillä arvoilla ja mittaa paine- ja lämpötilalukemat. Jos paineen arvot poikkeavat merkittävästi normista, komponentti on viallinen. Tarkista sitten paineventtiili, jolloin näet, onko venttiili jään peitossa tai likainen.
Huomaat ilmastointilaitteen paineventtiilin olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- kompressori kytkeytyy ajoittain pois päältä;
- jäähdytysjärjestelmän toiminta on epävakaata;
- paine on alle normiarvon;
- haihduttimeen pääsee liikaa jäähdytysnestettä;
- putket ja haihdutin ovat jäässä;
- venttiili pysyy auki pitkään;
- ilmastoinnista tulee säännöllisesti kylmää ilmaa.
Ilmastointilaitteen paineventtiilin vikojen syyt
Komponentin vikojen tai toimintahäiriöiden pääsyitä ovat mekaaniset vahingot tai ilmaston vaikutukset sekä venttiilin asennus- tai säätövirheet. Vääränlaisen jäähdytysaineen käyttö johtaa järjestelmän tukkeutumiseen ja paineventtiilin varren jumiutumiseen. Venttiili voi hajota myös tukkeutuneen suodattimen tai ilmastointijärjestelmässä olevan kosteuden tai ilman takia. Paineventtiilin suuttimen liian pieni halkaisija tai asennus- tai säätövirhe saavat venttiilin vioittumaan ennenaikaisesti, mutta johtavat myös koko ajoneuvon ilmastointijärjestelmän toimintahäiriöihin.
Ilmastointilaitteen paineventtiilin korjaaminen ja vaihtaminen
Korjauksessa komponentista poistetaan lika. Jos siinä on muita vikoja, venttiili vaihdetaan. Tämä tehdään purkamalla hansikaslokero ja haihdutin. Tarpeen vaatiessa kaasu palautetaan asemaan. Sitten viallinen komponentti poistetaan ja sen tilalle asennetaan uusi. Haihdutin tulee voidella öljyllä ja asentaa siihen tiivisteet. Uusi komponentti asennetaan vastakkaisessa järjestyksessä.