Takaisin
Maa
Takaisin
Ajoneuvoni
-
Varaosat autoosi

-
Tiedot
Kuinka havaita moottorin männän vioittuminen
Osan kunto voidaan tarkistaa sylinteri-mäntä ryhmän perinpohjaisen tarkastuksen yhteydessä huoltoasemalla. Aluksi sylinterin ja kampikammion kaasun paineistus mitataan ja palotilan ilmatiiviys tarkastetaan asianmukaisten laitteiden avulla. Sen jälkeen moottori puretaan ja sen osien kunto arvioidaan.
Itse tarkastaessa, käske kaveria käynnistämään moottori tyhjäkäynnille, ja sen jälkeen painamaan kaasupoljinta kovaa. Ota paperituppo ja paina sitä pakoputkistoa vasten. Paperissa olevat öljytahrat ovat merkki sylinteri-mäntä ryhmän kulumasta.
Myös seuraavien merkkien ilmaantuessa männän kunto tulee tarkistaa:
Männän vikojen aiheuttajien
Kaikki tilanteet joissa palotilassa tapahtuvat prosessit häiriintyvät ovat vaaraksi männälle. Polttoaine-ilmaseos voi esim palaa tavallista pidempään polttoaineen ruiskutus- ja turboahtaus-järjestelmien vikojen, tai ilmansuodattimen myöhäisen vaihtamisen vuoksi. Tämä saattaa johtaa männän pohjapinnan palamiseen. Oktaanipitoisuudeltaan alhaisen bensiinin käyttö johtaa moottorissa räjähdyksiin, jotka johtavat metallin kulumiseen ja sen tuhoutumiseen.
Osan ja sylinterin välillä olevat välit, valmistusviat, sekä moottorin ylikuumeneminen johtavat männän ennenaikaiseen kulumaan.
Öljyn puute ja voitelujärjestelmän liian vähäinen paine ovat haitallisia männälle: öljyn puute osan pinnalla johtaa niiden ylikuumenemiseen, metallin sulamiseen, ja jumiutumiseen. Voiteluaineen täyttöajankohtien laiminlyönti johtavat moottorin saastumiseen ja liikkuvien osien ennenaikaiseen kulumaan.
Kuluneet, vääntyneet ja haljenneet männänrenkaat eivät pysty pitämään osia tiiviinä. Kuumat kaasut virtaavat väleistä ulos, ja tämä johtaa sylinterin seinämillä olevan öljyfilmin palamiseen, ja männän seinämän kulumiseen.
Palotilaan sisälle päässeet ulkopuoliset kappaleet aiheuttavat mekaanisia vaurioita: lohkeilua, halkeamia, ja reikiä.
Männän korjaaminen
Tietyissä tapauksissa, osan pinta ja alkuperäismuoto on mahdollista palauttaa metallin ionsuihkuttamisella.. Aluksi vaurioituneet kohdat puhdistetaan ja sitten käsitellään erityisellä aineella. Niiden kovettuessa kohtien pintojen tulisi olla tasaisia, jonka jälkeen ylimääräinen kerros poistetaan hiomalla.
Joskus välien vähentämiseksi ja osien tiiviyden parantamiseksi saatetaan asentaa jousirengas männän kuluneeseen uraan yhdessä männänrenkaan kanssa.
Männän vaihtaminen
Jos mäntää ei voida korjata,osa tulee vaihtaa. Useimmiten varaosat ovat tässä tapauksessa alkuperäisosia isompia, joten ne pitää asennuksen aikana sorvata. Männän vaihtaminen tulee toteuttaa korjaamolla.