
Auton Venttiilikoppa
Venttiilikoppa auto
Venttiilikansi: hyödyllistä tietoa
Venttiilin kansi on taivutukseen laskettu pyöreän laatta, joka on puristettu keskellä. Venttiilien kansilla on nopeasti irrotettava rakenne kierteellä. Venttiilien kansia ja istukoita, joilla on sekä holkkia tiivistetään O-kumirenkailla. Venttiilien kannet kiinnitetään erikoisilla muttereilla, joilla on puolisuunnikaskierre. Kansien tiivistystä turvataan tiiviillä kumirenkailla. Venttiilien kansia on suljettu tiivisterenkaiden kustannuksella, jotka sijaitsevat joka kannen urissa. Imuventtiilien kansia tehdään hydraulisella tai mekaanisella puristimella. Venttiilin kansia valmistetaan hiiliteräsvalusta ja niitä kiinnitetään hydraulisille laatikoille venttiilin nopean vaihdon turvaamiseksi, kun se kierteen nousu on iso, tai kuudella – kymmenellä kierretangolla ja tiivistetään kumirenkaalla. Venttiilin kannella on ulkonema. Venttiilien kansien, mäntien, venttiileiden tarkistuksessa todettiin, että niiden päällä on karsta, sen vuoksi tuntuu palavan öljyn haju.
Venttiilin kansi on kierrettävä ja leikattava yksi millimetri venttiilin tiivisteen vaurioituneesta pinnasta. Mutta leikkaaminen ilman työkaluja ei turva venttiilin tarvittavaa istutusta, sen takia on sorvattava metallirengas reikineen, joka on tarkoitettu venttiilin pohjalle. Sitten rengas kiinnitetään litteälle viilalle, pantava se venttiilin reikään tiivisteen suunnattuna alaspäin, pantava kolmitahkoinen kaavin reikään venttiilin vastakkaisella puolella ja pyörivällä liikkeellä painamalla kaapimeen pyyhkiä venttiilin vahingoittunut pinta.
Ennen venttiilin asennusta kannen ja rungon pinta on puhdistettava lialta sekä vanhan tiivisteen jäänteistä. Verkkokauppamme tarjoaa vain korkealaatuisia venttiilejä tunnetuilta ja luotettavilta valmistajilta. Valitse haluamasi venttiilin kansi verkkokaupassamme, tilaa sen ja me toimitamme se lyhyessä ajassa. Voit myös ostaa verkkokapassamme muitakin varaosia, esimerkiksi, ohjausyksikkö, pyyhkimen harjoja, imusarja tai ilmastointilaitteen kompressori.
Miten tunnistaa viallisen sylinterinkannen
Komponentin diagnostiikka on varsin monimutkaista ja aikaa vievää ja se edellyttää erityisiä mittalaitteita, joten se on parempi antaa alan ammattilaisten hoidettavaksi. Diagnostiikka voidaan suorittaa useissa vaiheissa. Ensiksi mitataan sylinterikannen osien geometriset mitat, venttiilin ohjausholkit ja itse venttiilit, ja niiden sijainti suhteessa sylinterikannen runkoon tutkitaan. Sitten arvioidaan järjestelmän jäähdytysontelon tila. Halkeamat, kavitaatio, huokoisuus ja metallin vääntyminen osoittavat korjauksen tai vaihdon tarpeen. Piilossa olevien vaurioiden havaitsemiseksi käytetään erityistä laitetta, joka mahdollistaa vuodon havaitsemisen jäähdytyskanavista.
Saatat huomata, että sylinterikansi tarvitsee diagnosointia seuraavista oireista:
- moottori ylikuumenee;
- moottori pätkii käydessään;
- konepellin alla tuntuu pakokaasun hajua;
- jäähdytysnesteessä on moottoriöljy jäämiä;
- pakoputkesta tulee valkoista paksua savua;
- moottorin käydessä kuuluu vieraita ääniä;
- venttiilikopan alta havaitaan öljyvuotoja.
Syyt sylinterikannen toimintahäiriöihin
Useimmat sylinterikannen toimintahäiriöt, erityisesti nokka-akselin halkeamat ja nopeutunut venttiilien ohjainten kuluminen, aiheutuu ajoneuvon käyttö suositusten laiminlyönnistä, mikä lisää merkittävästi moottorin kuormitusta. Optimaalinen moottorin toiminta saavutetaan ajamalla keskitason kierrosluvuilla, koska ajo pienillä kierroksilla aiheuttaa joissakin ajoneuvoissa öljypumpun toimimisen alhaisella virtausnopeudella, ja tällöin osat eivät tule riittävästi voidelluiksi, kun taas suurilla kierroksilla moottorin osien kitka ja hankaava kulutus lisääntyvät. Älä aloita kylmänä vuodenaikana ajamista ilman moottorin esilämmitystä.
Yksi yleinen syy yksikön toimintahäiriöihin on moottorin ylikuumeneminen. Erittäin korkea lämpötila aiheuttaa sylinterikannen rungon vääntymisen. Tämä tuhoaa sylinterilohkon ja sylinterikannen välisen tiiveyden, joka lisää jäähdytysjärjestelmän ja moottorin osien ennenaikaista kulumista. Lisäksi äkilliset lämpötilan muutokset lisäävät jäähdytys- ja voitelujärjestelmien putkien halkeamia. Öljyn pääsy jäähdytysjärjestelmään vähentää sen tehokkuutta, lisäten moottorin ylikuumenemisen todennäköisyyttä. Kuitenkin pakkasnesteen pääsy öljypohjaan on paljon vaarallisempaa. Jos näin käy, ajoneuvon käyttö tulee lopettaa välittömästi.
Huonolaatuisen jäähdytysnesteen ja öljyn käyttö, tai niiden oikeaikaisen vaihdon laiminlyönti johtaa kyseisten putkistojen tukkeutumiseen ja lisää karstan muodostumista niiden pintaan.
Sylinterikannen korjaaminen
Asiantuntijat määrittävät vaadittavien korjausten laajuuden ja niiden järkevyyden diagnostiikan yhteydessä. Joskus venttiilivarsien tiivisteiden, venttiilien, venttiilipesien ja ohjausholkkien vaihtaminen ja letkustojen puhdistaminen nokijäämistä ja liasta riittävät palauttamaan laitteen toimintakunnon. Pienet halkeamat korjataan hitsaamalla ja venttiilien pinnat hiotaan. Jos komponentti on vääntynyt, venttiilien puslien pesät ovat kuluneet, tai kuluneisuus on liian suurta, sylinterinkansi on vaihdettava.
Sylinterikannen vaihtaminen
Sylinterikannen purkamiseen liittyy monien osien irrotus ja uudelleen kiinnitys, sekä nesteiden poistaminen. Kokoamisen yhteydessä on tärkeää kiristää kiinnityspultit tietyllä momentilla erityisen kaavan mukaisesti. Tämä on hyvin monimutkaista ja tärkeää. Siksi sylinterinkansi tulee vaihtaa erikoistuneella huoltokorjaamolla.