
Auton Alipainepumppu
Alipainepumppu auto
Alipainepumppu: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa jarrutehostimen alipainepumpun vioittuminen.
Voit tarkistaa osan kunnon itse. Aluksi tulee tarkistaa onko osa tiivis. Tarkasta myös osan pinta silmämääräisesti. Öljyvuodot, halkeamat, ja muut mekaaniset vauriot ovat merkkejä sen vaurioista. Varmista että pumpun kotelon on luotettavasti suljettu suojuksella.
Perinpohjaisempi tarkastuskeino on irroittaa kojelauta ja irroittaa pumpun letku jarrutehostimesta. Käynnistä sen jälkeen moottori ja anna sen lämmetä. Tuki letkun pää sormellasi. Jos pumppu toimii kunnolla, sinun tulisi tuntea imua. Jos alipainetta ei ole, osa tulee joko korjata tai vaihtaa.
Tätä perinpohjaisemmat tarkastukset voidaan suorittaa ainoastaan korjaamolla jossa asiantuntijat tarkastavat osan kunnon alipainemittarin avulla.
Tarkista jarrutehostimen alipainepumpun kunto myös seuraavien merkkien ilmaantuessa:
- moottorin lämmetessä tai alhaisilla kierroksilla kuuluvat metalliset kolahdukset;
- Jarrupolkimen jäykkyys kun moottori ei ole vielä lämmennyt kunnolla;
- seisontajarrun valo palaa kojelaudalla;
- moottoritehon lasku;
- moottorin kierrosnopeus tyhjäkäynnillä on laskenut;
- pakokaasu muuttuu mustaksi.
Jarrutehostimen alipainepumpun vikojen aiheuttajia
Yleisin syy osan vikatoimintoihin on öljyn puute. Se nopeuttaa pumpun osien kulumaa, ja johtaa siten järjestelmän riittämättömään alipaineeseen. Paineen menetys voi johtua myös tiivisteen kulumasta.
Myös huonolaatuisen öljyn käyttö voi johtaa toimintahäiriöihin, sillä se voi tukkia öljyn tuloaukon.
Jarrutehostimen alipainepumpun korjaaminen ja vaihtaminen
Jos kyse on vain pienistä vaurioista, voit ostaa korjaussarjan ja korjata pumpun itse. Ennen tämän tekemistä on kuitenkin järkevintä laskea kustannuksia. Jos ne eivät eroa paljoakaan uuden osan hinnasta, pumppu on viisainta vaihtaa.
Tietyissä automalleissa, jarrutehostimen alipainepumppu on kytkettynä laturiin. Tällöin sen korjaaminen on parasta jättää korjaamoiden ammattilaisille.