Auton Jarrurumpu
Jarrurumpu
Jarrurumpu: hyödyllistä tietoa
Hydrauliikkakäyttöinen jarrurumpu koostuu kahdesta jarrukengästä, joilla on painelevylle asennettuja kitkapalstoja. Samalla kenkien alapäitä kiinnitetään nivelillä tukeille ja yläpäitä teräskappaleiden välityksellä painavat paisuntapyöräsylinetin mäntiin. Kengän painamista sylinterin männille turvaa teräsjousi, minkä ansiosta syntyy välys jarrurummun ja kenkien välillä, kun jarru on joutoasennossa. Kun neste alkaa käytöstä pyöräsylinteriin, sen männät siirtyvät sivuihin ja siirtävät kenkiä jarrurumpuun, joka pyörii pyörän navan yhdessä. Rummulta syntynyt jarrukenkien kitkavoima jarruttaa pyörää. Kun nesteen paine sylinterin mäntiin lakkaa, teräsjousi palauttaa alkuperäiseen asentoonsa eli päättyy jarrutuskin.
Jarrurummun senkaltainen rakenne ei ole täydellinen, koska jarrutuksen hetkellä etujarrukenkä toimii pyörän pyörimistä vastaan sen liikkeessä eteenpäin ja on painettu rumpua vasten suuremmalla voimalla kuin takakenkä. Tämä on ensimmäinen syy epätasaista kulumista etu - ja takajarrukengillä. Tämän vuoksi kenkien kulumisen tasaamiseksi etukenkiä tehdään pitempi takimmaisia. Myös usein neuvotaan muuttaa kenkiä paikoillaan aika ajoin. Jarrurummun toinen rakenne edellyttää kenkien tulien sijainnista vastakkaisille puolille jarrulevyllä sekä joka kengän käyttö tulee sylinteristä. Tämä edistää korkean jarrumomentin saavuttamista sekä kenkien tasaista kulumista joka pyörällä.
Koskien paineilmakäyttöistä rumpua, niin sen pääero on kenkien paisuntalaitteen rakenteessa, missä käytetään vivulla käynnistettävää paisuntanokkaa. Jos on syntynyt ongelmia jarrurummun tai kääntönokan sekä keskuslukon ostossa, niin käy meidän verkkokaupassamme, missä löydät huippulaatuisia varaosia hinnan, joka on edullisempi kuin muissa kaupoissa.
Jarrurummun viat
- osan pinnan epämuodostuminen;
- satuloiden ja rummun välin kasvaminen;
- rummun pinta kulunut;
- osan epämuodostuminen;
- kuluminen;
- osan pinnan öljyyntyminen;
- halkeamien tai lommojen ilmeneminen.
Jarrurummun vikojen syyt
- ajoneuvon hallittavuuden huononeminen;
- jarrutusmatkan piteneminen;
- tärinää tai epätavallisia ääniä jarrutettaessa;
- ratti tai jarrupoljin vatkaa;
- auto luisuu jarrutettaessa;
- jarrupedaali liikkuu liikaa.
Jarrurummun vikojen syyt
- komponentit vaihdettu liian myöhään;
- aggressiivinen ajotyyli;
- rumpujousen vahingot tai kuluminen;
- huonolaatuisten osien käyttö;
- jatkuva ajaminen huonolaatuisilla teillä;
- huonolaatuisten tai viallisten osien käyttäminen;
- lämmön vaikutukset.
Diagnostiikka
Asiantuntijat suorittavat jarrujärjestelmän diagnostiikan huoltamolla. Se tutkitaan erityisellä tasolla, jossa jokaisen renkaan resistanssi jarrutettaessa korjataan. Muistutamme, että rummun halkaisija ei saa ylittää 204,4 mm. Suurempi arvo kertoo, että osa tulee vaihtaa. Pystyt myös tutkimaan järjestelmän itse. Kiihdytä 70 km/h tuntivauhtiin ja varmista, että tie on tasainen ja kuiva. Paina sitten jarrupoljinta voimakkaasti. Jos auto alkaa luisumaan, tai jos tunnet polkimen tai ratin tärisevän, kuulet normaalista poikkeavia ääniä, tulee sinun antaa jarrujärjestelmä huoltamon tarkastettavaksi. Tarkista järjestelmä tällä tavoin 20 000 ajokilometrin välein, ja puhdista yksikkö aina 10 000 ajokilometrin välein.
Jarrurummun korjaaminen
Kairaa rumpua poistaaksesi pinnan naarmut, jotka pidentävät jarrutusmatkaa ja saavat auton tärisemään. Kannattaa myös ottaa huomioon, että osan korjaaminen on paljon edullisempaa kuin sen vaihtaminen uuteen. Korjaaja poistaa sorvilla päällimmäisen kerroksen ja palauttaa täten pinnan alkuperäisen kunnon.
Jarrurummun vaihto
Jos löydät vikoja, joita et pysty korjaamaan, vaihda komponentti. Osa kannattaa vaihtaa huoltamolla, jossa voidaan tehdä myös korkeatarkkuuksinen kalibrointi jarrujärjestelmälle.