Auton Käsijarrukengät
Käsijarrupalat
Käsijarrupalat: hyödyllistä tietoa
Miten tunnistaa viallisen seisontajarrun jarrukenkien sarjan
Tavallisesti komponentit diagnosoidaan kun seisontajarrun kunto tarkastetaan kokonaisvaltaisesti. Tarkastus tehdään useassa vaiheessa. Ensiksi, aseta ajoneuvon 25 ° kulmaan rinteeseen. Voit käyttää autoa nostinta tai lastausramppia, jonka korkeus on 1,25 m ja jossa välimatka on 5 metriä. Siirrä sitten seisontajarruvipu 2-8 räikkämekanismin hammasta auton merkistä ja mallista riippuen. Jos järjestelmän osat ovat OK, ajoneuvo pysyy rinteessä pitkään.
Jos sinulla ei ole ramppia, voit suorittaa tarkistuksen myös tasaisella alustalla. Näin tehdessäsi, nosta seisontajarruvipua 2-3 hammasta ja nosta ajoneuvon takaosa ylös tunkilla. Jos seisontajarrun mekanismi on OK, pyörän pyörittäminen vaatii huomattavia ponnistuksia.
Tarkistaaksesi seisontajarrun mekanismin toiminta ilman tunkkia, kiristä vipu ääriasentoon, laita päälle ensimmäinen vaihde ja vapauta kytkin tasaisesti. Moottorin pitäisi sammua.
Jos havaitset vikoja mekanismin toiminnassa, tarkasta jarrukengät visuaalisesti ja arvioi niiden vauriot. Sinun täytyy irrottaa pyörä ja purkaa jarrurumpu. Epätasainen kuluminen, naarmuuntunut pinta, löysä kiinnitys tai kitkapintojen siirtymä kertovat tarpeesta vaihtaa osat.
Saatat huomata, että jarrukenkien sarja tarvitsee diagnosointia seuraavista oireista:
- takajousituksesta kuuluu ajettaessa ylimääräisiä ääniä;
- seisontajarrun vipu nousee ylemmäs;
- seisontajarrun voima on huomattavasti heikentynyt.
Syyt seisontajarrujen jarrukenkäsarjojen toimintahäiriöihin
Seisontajarrun jarrukengät on suunniteltu kestämään koko ajoneuvon käyttöiän, joten niitä tarvitsee vaihtaa hyvin harvoin. Yleensä vaihtotarve johtuu ajoneuvon käyttösuositusten rikkomisesta, erityisesti ajamalla seisontajarru päällä, tai käyttämällä seisontajarrua "ohjattuun sivuluisuun", jotka käytetään usein driftatessa.
Joskus komponentit hajoavat hätäjarrutuksen vuoksi, kun seisontajarrua käytetään ajoneuvon pysäyttämiseen käyttöjarrun sijasta. Lisäksi kitkapintojen epätasainen kuluminen voi johtua virheistä asennuksessa.
Seisontajarrun jarrukenkäsarjan vaihtaminen
Komponentteja ei kuulu korjata, eli vialliset osat on siis vaihdettava. Uusien osien asennusprosessi on yksinkertainen, mutta hyvin aikaa vievä. Jos sinulla ei ole tarvittavia taitoja ja aikaa, käänny asiantuntijan avun puoleen.
Jos päätät vaihtaa osat itse, noudata seuraavia ohjeita:
- Nosta auto ylös tunkilla ja varmista sen paikoillaan pysyminen pyöräkiiloilla.
- Vapauta seisontajarru järjestelmän vipu.
- Irrota takapyörä, jarrulevy tai -rumpu, ja jarrusatula.
- Pura jarrukengän palautusjousi erityistä poistotyökalua käyttämällä.
- Poista ensin yksi ja sitten toinen jarrukenkiä paikallaan pitävä nasta. Tehdäksesi sen, käännä osaa 90 ° kun olet ensin painanut pidäke jousen alas jakoavaimella.
- Irrota kengät, ja poista ne.
- Tarkistaa säätimen kunto, voitele sen nasta ja kosketuspinnat ohuella voiteluaine kerroksella.
- Voitele säätöruuvi.
- Asenna kaikki takaisin paikallaan päinvastaisessa järjestyksessä.
Tutustu ennen vaihtoa huolellisesti ajoneuvon valmistajan suosituksiin, koska asennuksen vaiheet voivat olla erilaiset, ajoneuvon merkistä ja mallista riippuen.