Auton Moniurahihnan kiristin
Hihnankiristin
Hihnankiristin: hyödyllistä tietoa
Kaikissa nykyaikaisissa autoissa on turvavöitä kiristimien kanssa, jotka ovat tarkoitettu estämään ihmisen liikkumista auton liikkumisen suhteessa eteenpäin kolarin tilanteessa. Vyön kiristin pystyy turvamaan 130 millimetrin pituisen vyön käämistä 13 millisekunnissa. Jotkut usein tarkoittavat vyön kiristimeksi turvavyötä kelaavan laitteen. Kiristimiä asetetaan useimmiten turvavyön lukolla tai kelauslaitteella. On olemassa useita malleja, mutta ne eroavat toimintaperiaatteilla, on vaijeri-, kuula-, rima- ja nauharakennetta.
Kaikki rakenteet eroavat toistaan asennetulla käytöllä, joka on joko mekaaninen tai sähköinen. Yleensä kiristimien toimintaa turvataan passiivisen tai itsenäisen järjestelmän sisällä. Huomattavia kuormituksia estämiseksi matkustajaa kohtaan kolarissa, turvavyön kiristys hieman vähentää painetta. Turvavyön kiristyksen voimaa rajoittaa silmukka, joka on ommeltu turvavyöhön.
Jos ylitetään kiristyksen määrättyä voimaa, niin silmukan saumat repivät ja vyö pitenee. Vyön kiristyksen voiman nykyaikaiset rakenteita turvavyön kelassa on rajoitettu vääntösauvalla. Vääntösauva riippuen vyön kiristyksen voimasta kiertyy vähentämällä kuormitusta. Oman turvallisuuden tarkoituksella tämän osan rikkomisessa tai kulumisessa autoilijan on heti vaihdettava kiristin uuteen. Ennen lähtöä palvelukeskukseen osan vaihtamiseen tilaa tarvittava varaosa meidän verkkokaupassamme. Riippumatta siitä, mitä osaa tarvitset: äänenvaimennin, palkeiden sarja tai ilmastointilaitteen johdotus, meidän verkkokaupassa hinnat ovat huomattavasti alhaisempia kuin muissa kaupoissa.
Kuinka tunnistaa viallinen moniurahihnan kiristimen varsi
Komponentin diagnosointia varten, mittaa hihnan kireys. Mittaamiseen tarvitaan siihen soveltuva erillinen laite. Tutki ensin komponentti. Tehdäksesi tämän, poista hihna ja tarkasta silmämääräisesti kiristimen varren laakeri. Jos se on kulunut tai vahingoittunut, se on vaihdettava välittömästi. Tarkista seuraavaksi silmämääräisesti kiinnike. Tarkista onko osa vaurioitunut tai taipunut.
Saatat huomata, että moniurahihnan kiristinvarsi edellyttää diagnosointia seuraavista oireista:
- hihna on siirtynyt tai on pois akselilta, liukuu tai liikkuu vapaasti välipyörällä;
- akkua ei näytä latautuvan;
- hihna on joko liian kireällä tai liian löysällä tai epätasaisesti kulunut;
- ajoneuvon ohjattavuus on heikentynyt;
- moottori käy epävakaasti;
- välipyörä pyörii nytkähdyksittäin;
- hihnan jäljet ovat näkyvissä välipyörillä;
- komponentti viheltää käytön aikana;
- välipyörä ja hihna värähtelevät;
- ajoneuvo jarruttaa spontaanisti.
Syyt moniurahihnan kiristimen varren toimintahäiriöihin
Komponentin yleinen vika on sen mekaaniset vauriot. Ne voivat olla seurausta liiallisesta voimankäytöstä kokoonpanon yhteydessä, tai väärästä säädöstä. Lisäksi komponentti voi muuttaa muotoaan onnettomuuden seurauksena.
Moniurahihnan kiristimen varsi voi jumittua sen sisällä olevan jousen vaurioiduttua. Syynä voi olla myös komponentin osien likaantuminen. Hapettumisen ja lian jäljet komponentissa johtuvat kosteuden ja pölyn pääsystä osan sisään sen käytön aikana.
Komponentin ennenaikainen kuluminen liittyy usein sen huonoon laatuun. On suositeltavaa asentaa vain alkuperäisiä kiristimiä, sillä niillä on pitkän käyttöiän vaatimat ominaisuudet. Komponentti tulee vaihtaa yhdessä moniurahihnan kanssa.
Moniurahihnan kiristimen varren vaihtaminen
Komponenttia ei kuulu korjata. Kun vaihdat sen, tee auto virrattomaksi irrottamalla akun navat. Sen jälkeen lukitse kampiakseli rengasraudalla, jotta se ei pääse pyörimään. Poista seuraavaksi hihnan kiinityspultit ja löysytä hihna, sekä irrota kiristimen kannatin. Kierrä auki kiristyslaitteen kiinnityspultit kiintoavaimien avulla ja poista hihna ja kiristysvarsi. Vaihda vialliset osat uusiin.