Auton Jarrupääsylinteri
Jarrupääsylinteri
Jarrupääsylinteri: hyödyllistä tietoa
Pääjarrusylinteri on auton jarrujen hydraulisen käytön tarvittava osa. Sitä tavallisesti kiinnitetään jarrujen tyhjiövahvistimelle. Jarrusylinterin yllä on melkein läpinäkyvä muovisäiliö jarrunesteen tasosäätimineen. Säiliöllä on merkitty nesteen vähimmäis- ja enimmäistaso. Auton rakenteesta riippuen jarrunestesäiliö asennetaan erikseen jarrusylinteristä ja kiinnitetään korille auton konepellin alla.
Pääjarrusylinteriä tarvitaan jarrupolkimeen kohdistaneen voiman muutoksi jarrunesteen liika paineeksi sen jatkuvalla siirrolla jarrujärjestelmän kanavia pitkin. Jos olet tarkistanut pääsylinterin toiminta, niin katso jarrunesteen tasoa. Jarrusylinteri koostuu kahdesta järjestyksessä sijoitetusta männästä. Jarrusylinterin alaosassa on kierretty pois muutama pulttia, jotka estävät niiden siirtoa. Joka venttiileistä vastaa paineesta eri piirissä. Jos toinen piireistä jostakin syystä ei toimi, niin toinen jatkaa toimintaa turvaamalla auton jarrutusta, mutta pienemmällä teholla.
Jarrusylinterin päävikana pidetään tiiviyden vahingoittaminen. Tässä tapauksessa jarrusylinteristä vuotaa neste ja sitä ei ole vaikea huomata. Neste virtaa tyhjiötehostimen runkoa myöten ja vastaavasti sen taso säiliössä alenee. Voit ostaa jarrusylinteri verkkokaupassamme. Tarjoamme tavaroita edullisiin hintoihin ja toimitamme lyhyessä ajassa. Jarrusylinterin lisäksi voit ostaa monia muita varaosia, esimerkiksi, jarrupaloja, spoileri ja jarrurumpu.
Pääjarrusylinterin viat
- männän jumiutuminen;
- tiivisteet ovat turvonneet;
- säiliön korkin venttiili on rikki;
- joustavat letkut ovat turvonneet;
- männän ja sisätiivisteen tiukkuuden erot;
- korvausliitin on tukossa;
- jonkin piirin tiiviste on vahingoittunut;
- jarrunestettä valuu lisäsäiliön liitoksiin.
Pääjarrusylinterin vikojen merkit·
- jarrupoljinta ei pysty painamaan pohjaan;
- ajoneuvo luisuu jarrutettaessa;
- jarrupoljin liikkuu liian pehmeästi;
- jarrutusmatka on pidentynyt jarrujen huonon toimivuuden takia;
- jarrupolkimesta on tullut liian jäykkä;
- jarruista tulee omituista raapimisääntä, vihellystä ja vinkumista.
Pääjarrusylinterin vikojen syyt
- huonolaatuisen jarrunesteen käyttäminen;
- polkimen asento on säädetty väärin;
- männän sisätiivisteen paine on osittain purkaantunut;
- asennettu huonolaatuiset letkut;
- komponentti on vahingoittunut mekaanisesta osumasta;
- autoa on ajettu huonolaatuisilla teillä.
Diagnostiikka
Kun jarrujärjestelmä on vahingoittunut, kojelautaan syttyy tietyt merkkivalot. Tässä tapauksessa on tarpeen suorittaa järjestelmän elementtien diagnostiikka. Suorita aluksi pääsylinterin rungon visuaalinen tarkistus. Tarkista, vuotaako jarruneste. Kiinnitä erityistä huomiota putkien ja piirien ulostulojen liitoksiin. Varmista myös, ettei osa ole vahingoittunut kolhiintumisen takia. Mittaa sitten piirien paine. Tässä auttaa painemittari. Kiinnitä se piirin reikiin. Tämän jälkeen, vertaa mitattua tulosta ohjeisarvoon, joka on määritelty teknisissä dokumenteissa. Pääjarrusylinterin ilmatiiviyden tarkistukseen tarvitaan tähän tarkoitettua telinettä.
Pääjarrusylinterin korjaus ja vaihto
Suorita seuraavat toimenpiteet vaihtaaksesi osan:
- irrota akku jännitteestä;
- irrota äänisuoja moottoritilasta; tämä onnistuu ruuvaamalla auki kiinnikepultit ja löysäämällä puristimet;
- irrota kiinnitystappi ja johdot jarrunestesensorista;
- löystä 4 mutteria, jotka pitävät jarruletkuja kiinni;
- irrota rikkinäinen sylinteri sokista;
- kaada jarrunestettä uuteen osaan;
- aseta säiliö uuteen sylinteriin;
- asenna komponentti.
Pääsylinterin vaihdon jälkeen tarkista, että jarrupoljin toimii oikein. Jos poljin on liian löysä, pumppaa jarrujärjestelmää.