
Auton Jarrupaineensäädin
Jarrupaineensäädin auto
Jarrupaineensäädin: hyödyllistä tietoa
Alipaineen energiaan käyttö moottorin tuloputkistossa turvataan hydraulisella ja alipainejarrutehostimen toiminnalla. Tämä prosessi edellyttää jarrujen hydraulisen käytön nesteen lisäpaineen luomista, mitä salli saada huomattavaa lisävoimaa vähällä vaivalla jarrupolkimeen. Tällaisia hydraulisia ja alipainetehostimia käytetään sekä henkilö- että kuorma-autoissa. Pääkomponentteina ovat venttiiliohjaus sylinteri ja kammio. Rakenteellisesti hydraulinen tehostin yhdistyy määrätyillä putkilla pääjarrusylinteriin, moottorin imuputkeen ja jarrujen erottimeen.
Kun painetaan jarrupoljinta, pääjarrusylinteriltä neste virtaa palloventtiilin kautta vahvistimen mäntään ja jarruille. Kun kasvaa paine järjestelmässä, nousee ohjausventtiilin mäntä ja samalla avautuu ilmakehän venttiili. Ulkoilma lähtee suodattimen läpi tilaan, missä alenee alipaine. Sen takia, että toisessa tilassa alipaine säilyy, paine-ero siirtää kalvon ja puristamalla jousta tangon kautta. Vahvistimen mäntään vaikuttaa kaksi voimaa, sellaisia kuten pääsylinterin nesteen paine ja kalvon paine, mitä lisää jarrutustehoa.
Kun poljin vapautetaan, nesteen paine ohjausventtiiliin pienenee, se taivuttaa kalvoa, mitä avaa tyhjiöventtiili, joka välittää se tilaan. Kun tilan paine putoaa, kaikki kameran ja sylinterin liikkuvat osat siirtyvät alkuasentoonsa, minkä vuoksi tapahtuu jarrutuksen lakkautumista. Jos hydraulinen tehostin ei ole työtilanteessa, käyttö toimii pääsylinterin polkimelta pienemmällä teholla. Koskien varaosien vaihtoa, niin niitä on vaihdettava autokorjaamossa. Puhun säästäväisestä ostosta, niin neuvottelemme käyttää hyväksi verkkokauppamme, joka tarjoaa laajan valikoiman tuotteita jarruanturoista putkistoon.
Jarrutehostimen viat
- komponentti on vahingoittunut mekaanisesta vahingosta;
- metalli on ruostunut;
- männät toimivat väärin;
- toimielin on hajonnut.
Jarrutehostimen vikojen merkit
- ajoneuvo luisuu tai vaappuu jarrutettaessa;
- jarrupoljin on jäykempi;
- takarenkaat eivät lukittaudu täysin kun jarrupoljin on pohjassa;
- jarrutusmatka pitenee;
- tahrat tehostimen tiivisteissä kertovat öljyn tai jarrunesteen vuotamisesta;
- takapiiriin on päässyt ilmaa;
- merkkivalo syttyy kojelaudassa.
Jarrutehostimen vikojen syyt
- komponenttien käyttöikä on ylittynyt;
- huonolaatuisen jarrunesteen käyttäminen;
- mäntien hapettuminen;
- piireihin on päässyt ilmaa;
- käyttöelimen varsi on löystynyt tai vahingoittunut;
- tiiviste on vahingoittunut;
- järjestelmä on saastunut tai sen sisään on päässyt vieras objekti.
Diagnostiikka
Osan kuntoa on hankala diagnosoida itse. Tämä johtuu siitä, että tehostimen ja jarrujärjestelmän elementtien viat ovat samantyyppisiä. Tarkista komponentti joka kerta jarrunesteen täytön yhteydessä, aina 1-1,5 vuoden välein. Tehostin taas kestää noin 2 vuotta.
Jarrutehostimen vaihto
Osaa ei voida korjata. Jos visuaalisessa tarkistuksessa ilmenee, että tehostin on rikki, tulee se vaihtaa. Jos järjestelmässä on vakavia vikoja, irrota tehostin vähäksi aikaa. Tämän tehdäksesi, kiinnitä pääjarrusylinteri suoraan takapiiriin. Poistaaksesi vanhan osan ja asentaaksesi uuden, tulee sinun irrottaa kaksi pääputken kiinnikettä ja kaksi poistoputkea. Osan vaihto tulee suorittaa vain huoltamoilla.