
Auton Jarrusatulan pidin
Jarrusatulan pidin auto
Jarrusatula pidike: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa jarrusatulan kannattimen viat
Jarrusatulan kannattimen kunnon tarkistaminen suoritetaan useimmiten kaksivaiheisesti. Aluksi pyörien jarrutustehokkuus tulee arvioida. Kiihdytä auto tasaisella asfalttitiellä 30km/h nopeuteen, ja paina jarrua kytkinpolkimen ollessa pohjassa tai vaihteen ollessa vapaalla. Jos ajoneuvo ei luisu, jarrusatulat ja kannattimet ovat kunnossa.
Seuraavaksi osan silmämääräinen kunto tulee tarkistaa. Toimenpiteen helpottamiseksi on suositeltavaa nostaa auto tunkin varaan ja irroittaa pyörä. Tarkastaaksesi kannattimen liukutapit vapaan liikkumisen varalta, sinun tulee pitää jarrusatulaa paikoillaan ja yrittää heiluttaa sitä, Jos vapaata liikettä ilmenee, mekanismi tulee purkaa ja sen kunto tarkastaa perinpohjaisesti. Osa tulee vaihtaa myös jos kannattimen liukutappien reiät ovat kuluneita. Kannattimen pinnalla olevat halkeamat ja epämuotoisuudet ovat merkki siitä että osa tulee vaihtaa.
Myös seuraavat ovat merkkejä jarrusatulan kannattimen vioista:
- epätavalliset äänet jarruttaessa;
- ajoneuvon ajautuminen sivulle suoraan ajaessa;
- ajoneuvon dynaamisen tehon lasku;
- jarrutustehon lasku;
- pyörien lukkiutuminen;
- jarrupalojen epätasainen kuluma.
Jarrusatulan kannattimen vikojen aiheuttajia
Jarrusatulan kannattimet valmistetaan jykevistä metalliseoksista ja niiden käyttöikä on pitkä. Niitä ei tarvitse vaihtaa kovinkaan usein. Yleisimmin tämä tehdään jarrusatulan liukutappien ja kiinnityspulttien reikien vioittuessa, sekä osan halkeamien johdosta.
Jarrusatulan kannattimen ja liukutappien välillä kasvava väli johtuu useimmiten voiteluaineen puutteesta sekä sopimattomuudesta ajoneuvon teknisten vaatimusten kanssa. Liukutappien suojusten rikkoutuessa likaa ja kosteutta pääsee kannattimeen, joka johtaa nopeasti sen rikkoutumiseen, ja lopulta liikkuvien osien jumiumiseen.
Vääntyminen on toinen jarrusatulan kannattimen yleisistä vioista. Se syntyy useimmiten kannattimeen ajon aikana sisälle päässeistä ulkopuolisista kappaleista. Mutta se voi aiheutua myös törmäysten tai asennusvirheiden seurauksena.
Jatkuva ajaminen huonolaatuisilla teillä johtaa kannattimen olka-akseliin kiinnittävien kiinnikkeiden löystymiseen. Jos et kiristä niitä ajoissa, osa saattaa rikkoutua ajon aikana. Se on vaarallista.
Pitkään käyttäessä asennusurat joihin jarrupalat on asennettun kuluvat loppuun. Ajan mittaan luisumisen riski kasvaa, ja ilmenee myös rätinää.
Jarrusatulan kannattimen vaihtaminen
Jarrusatulan kannattimen vaihtaminen ei ole hankalaa ja sen voi helposti tehdä itse. Vaihda osat seuraavien ohjeiden mukaisesti.
- Löysää pyörän pultteja tai muttereita.
- Nosta ajoneuvo tunkilla ilmaan ja asenna tunkin alusta sen alle.
- Irroita pyörä kiinnikkeiden irroittamisen jälkeen.
- Irroita jarrusatulan liukutapit ja irroita se pidikkeestä. Sido jarrusatula iskunvaimentimeen jouseen tai muuhun jousituksen osaan jarruletkun vaurioitumisen välttämiseksi.
- Irroita jarrupalat jarrusatulasta.
- Irroita kannattimen olka-akseliin kiinnittävät kiinnikkeet.
- Irroita kannatin ja asenna uusi osa tilalle.
- Asenna liukutapit paikoillaan, laita sisälle lämmönkestävää rasvaa, ja vaihda pölysuojat.
- Kokoa satulan osat.